Biobord atvērtā inovāciju platforma — bioekonomikas attīstītāju sadarbība Baltijas Jūras reģionā (ConnectedByBiobord)

No mārketinga stratēģijām līdz kukaiņu ēšanai – pārtikas hakatons iedvesmo inovatīvu ideju realizēšanā

Marta vidū Biobord pārtikas hakatons – starptautiska tiešsaistes pārtikas inovāciju attīstības darbnīca un sacensības –, pulcēja 6 ekspertus un 13 uzņēmumus no Zviedrijas, Latvijas, Somijas un Igaunijas, lai risinātu alternatīvo olbaltumvielu un funkcionālās pārtikas jomas izaicinājumus un izstrādātu jaunu produktu konceptus, strādājot starptautiskās komandās.

Iedvesmojošas pieredzējušu ekspertu prezentācijas

Pasākums bija piepildīts ar iedvesmojošām prezentācijām no vairākiem ekspertiem. Uz jautājumu "vai ēdiens ir tikai ēdiens, kad to ēd?" atbildēja ēšanas dizainere Marije Vogelzang (NL). Eksperte sniedza vairākus inovatīvus piemērus, kā uz ēdienu paskatīties no iracionāla skatupunkta, padarot pārtikas patēriņa pieredzi atšķirīgu katram no mums. Helsinku Universitātes profesore Reetta Kivelä (FI) sniedza ieskatu prezentācijā "Vai mēs dzīvojam olbaltumvielu laikā?". "Zaļš, zils un sarkans” Ar alternatīvu olbaltumvielu un jaunu pārtikas produktu izpēti iepazīstināja Viktoria Olsson (SE), Kristianstadas Universitātes pārtikas un ēdienu zinātnes vecākā lektore. Eila Järvenpää (FI), Somijas Dabas resursu institūta (Luke) vecākā zinātniece, sniedza ieskatu olbaltumvielu avotu dažādošanā un to priekšrocībās mūsu ikdienā. Mari Jaakkola (FI), projektu vadītāja Oulu Universitātē, iepazīstināja ar vairākiem alternatīviem brūkleņu izmantošanas veidiem, kā arī fermentācijas, olbaltumvielu izpēti un īpašām paraugu apstrādes metodēm. "Bioloģisko funkcionālo olbaltumvielu un sastāvdaļu globālā tirgus tendences" prezentēja Erkki Pöytäniemi (FI), Kurmakka-Organic Food Ltd. izpilddirektors.

Hakatona process un rezultāti

Komandām tika dots uzdevums risināt alternatīvo olbaltumvielu un funkcionālās pārtikas jomas izaicinājumus un nākt klajā ar jaunām idejām. Katra grupa saņēma 30 minūšu konsultāciju no ārējiem ekspertiem/treneriem, lai labāk izprastu virzienu uz izvēlētā izaicinājuma risinājumu, ko vēlāk vērtēja žūrijas komanda.

Izaicinājumu "Jaunas un atšķirīgas veselīgas un uzturvielām bagātas pārtikas tirdzniecības stratēģijas" risināja Latvijas pārtikas bioekonomikas klastera pārstāvji Aloja-Starkelsen (LV), lielākais kartupeļu cietes ražotājs Baltijas valstīs, kā arī viens no lielākajiem bioloģiskās kartupeļu cietes ražotājiem pasaules mērogā, un Felici  (LV), funkcionālo brokastu, dabīgi augstas uzturvērtības maltīšu izstrādātāji, kā arī uzņēmums no Igaunijas MTÜ Roheliselt Värske Elu, bioloģiskās ražas no mazajiem vietējiem lauksaimniekiem izplatītāji. Sniegtā risinājuma pamatā bija pakāpeniskas izmaiņas, uzrunājot sabiedrību par ieguvumiem, ko sniedz augu izcelsmes uzturs.

Ar izaicinājumu "Uztveres maiņa augu izcelsmes olbaltumvielu kontekstā" saskārās otrā komanda, Suomen Hampputuotteet Oy  (FI), investori Somijas dabīgajās izejvielās, Lipasu Oy/Härtelö  (FI), jaunas, ilgtspējīgas sastāvdaļas ražotāji apvienojumā ar iemīļotām tradīcijām, Aloja-Starkelsen un Felici. Komanda ieteica parādīt patērētājiem, kā viegli pagatavot garšīgu, siltu maltīti mājās, kas aizstātu dzīvnieku izcelsmes ēdienus un attīstītu izcilas augu izcelsmes uzkodas, izvietojot reklāmu pilsētās. "Augu izcelsmes proteīnu izmantošana kā alternatīva gaļas produktiem tiktu panākta ar dažādām kompleksām aktivitātēm – parādot reālo produktu, piemēram, kaņepju burgerus, pelēko zirņu gabaliņu un lauku pupu saldējumu, kā arī ar sabiedrības izglītošanas pasākumiem."

Trešā komanda, ko pārstāvēja GreenBite  (EE), pirmais uzņēmums Igaunijā, kas ražo pārtiku no kukaiņiem, BugBox (EE), augstas kvalitātes ekoloģiska un ilgtspējīga olbaltumvielu pulvera ražotāji, un Tebrito (SE), ilgtspējīgu un inovatīvu kukaiņu produktu ražotāji, strādāja pie izaicinājuma "Sabiedrības uztveres maiņa pret produktiem, kā sastāvā ir kukaiņu izcelsmes olbaltumvielas". Šīs grupa piedāvāja izveidot izglītības programmu "Vai vēlies nogaršot kukaini?!", kā mērķis būtu veicināt sabiedrības interesi izmēģināt novatoriskus ēdienus, pagatavotus no kukaiņu izcelsmes olbaltumvielām. Aktivitātes mērķis: kukaiņi kļūst par sabiedrībā pieņemtu, ikdienišķu ēdiena sastāvdaļu.

Izaicinājums "Jaunu olbaltumvielu resursu izpēte" pulcēja uzņēmumus Lupinta  (SE), lupīnu izejvielu produktu ražotājus, MILZU! (LV), veselīgas maltītes ražotājus, kas rudzus pārvērš īpašā ēdienreizē, Fagraslätt  (SE), bioloģiskās pārtikas ražotājus, Aloja-Starkelsen un Felici. Galvenie faktori inovācijas izveides procesā bija izaicinājumi: pārtikas izšķērdēšanu samazināšana un pielāgošanās strauji mainīgajam dzīvesveidam. Tie motivēja komandu, veidojot reālu produkta prototipu – augu izcelsmes vegānu pankūku maisījumu, kas sastāvētu no alus drabiņām, bioloģiskiem pelēkajiem zirņiem un lauku pupu proteīna ar nosaukumu "Morning Heaven Magic Mix". Šī produkta priekšrocības būtu ērta lietošana un ražošana, bioloģisko augu izcelsmes olbaltumvielu bagātība un alus pārstrādes sānu plūsmas sastāvdaļu izmantošana, kas samazina pārtikas atkritumus un attīsta ilgtspējīgāku vidi. Būtiski, ka pirmais faktiskais produkta prototips tika izstrādāts jau hakatona laikā.

Izvērtējot katras komandas darbu, tika ņemti vērā vairāki žūrijas kritēriji attiecībā uz risinājumu pret izaicinājumu, inovācijas izstrādes procesu, tirgus potenciālu, inovāciju līmeni un ilgtspēju. "Mēs izvēlējāmies uzvarētāju, pamatojoties uz lielisko un praktisko komandas darbu un grupas dalībnieku zināšanu iesaisti, kā arī vietējo sānu plūsmu sastāvdaļu izmantošanu," uzsvēra žūrijas locekle, paziņojot hakatona uzvarētāju – ceturto komandu, “Morning Heaven Magic Mix” produkta koncepta izstrādātājus!


Kas notiks tālāk?

Hakatona turpinājums notiks 2021. gada 28. aprīlī, kad Lupinta, MILZU!, Fagraslätt, Aloja-Starkelsen un Felici būs iespēja tikties ar izvēlētajiem ekspertiem un saņemt konsultācijas, lai kopā tuvotos produkta prototipa realizācijai. Turklāt, darbnīcas publiskajā daļā būs iespējams pieredzēt vēl nebijušas alternatīvo olbaltumvielu un funkcionālās pārtikas jomas ekspertu prezentācijas un tiks nodrošinātas lieliskas starptautiskas tīklošanās iespējas.

***

"Biobord pārtikas hakatons" ir digitāls 24 stundu ilgs inovāciju konkurss, ko "ConnectedByBiobord"  ietvaros organizē JAMK Lietišķo zinātņu universitāte, Krinovas inkubators un zinātnes parks, Vidzemes  plānošanas reģions un SEI Tallin kopā ar Pērnavas reģionu. Projektu “ConnectedByBiobord” īsteno Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar nodibinājumu „Vides risinājumu institūts” Interreg Baltijas jūras reģiona (BJR) programmas 2014.-2020. gadam ietvaros (https://biobord.eu/) ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda un Norvēģijas līdzfinansējumu.

Vairāk informācijas: Kristaps Ročāns, projektu vadītājs/eksperts Vidzemes plānošanas reģionā, kristaps.rocans@vidzeme.lv

Informāciju sagatavoja: Marta Riekstiņa, sabiedrisko attiecību speciāliste Vidzemes plānošanas reģionā, marta.riekstina@vidzeme.lv

22.03.2021

Notikumi

«Aprīlis 2024»
POTCPSSv
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930