Ceļš uz digitālu kokapstrādi sākas ar sakārtotiem procesiem

cels uz digitalu kokapstradi sakas ar sakartotiem procesiem

Piektdien, 7. novembrī Gulbenē, koprades telpās, norisinājās informatīvs pasākums “Digitalizācija kokapstrādē: no procesiem līdz MI”, ko organizēja Eiropas Digitālās inovācijas centra (EDIC) Vidzemes kontaktpunkts. Pasākums pulcēja, galvenokārt, kokapstrādes un mežizstrādes nozaru uzņēmējus, lai dalītos pieredzē un idejās par digitālo risinājumu ieviešanu uzņēmumu ikdienā. Pasākuma galvenā atziņa –  digitalizācija ir viens no stratēģiskajiem ilgtermiņa risinājumiem, kas palīdz uzņēmumiem risināt darbaspēka pieejamības un ražošanas efektiviātes izaicinājumus, vienlaikus veicinot augstākas pievienotās vērtības produktu radīšanu un pielāgošanos globālajām tirgus tendencēm.

“Lai tehnoloģijas sniegtu reālu pievienoto vērtību, vispirms ir jāsakārto konkrētie procesi,” uzņēmēja un digitalizācijas treniņu pasniedzēja Vita Brakovska aicināja uzņēmējus domāt par sava uzņēmuma un komandas attieksmi pret esošo kārtību, pārmaiņām un motivāciju iesaistīties. “Cik daudz laika mēs patiesībā veltām domāšanai?” viņa jautāja, aicinot klātesošos pārdomāt, izprast un vizualizēt savus uzņēmuma procesus – no krājumu pārvaldības un ražošanas līdz klientu servisam un mārketingam, katru atsevišķi, iesaistot atbilstošos darbiniekus. Brakovska aicināja sākt ar izaicinājumu definēšanu, procesu apzināšanu un sadarbību pieredzes apmaiņai par to, kā tehnoloģijas var palīdzēt.

Ieva Kreile, EDIC Vidzemes kontaktpunkta vadītāja, iepazīstināja ar EDIC piedāvātajiem pakalpojumiem uzņēmumu un organizāciju digitālajai izaugsmei un plānotajām aktivitātēm Vidzemes reģiona uzņēmumiem. Viņa uzsvēra, ka šādas iniciatīvas palīdz uzņēmumiem droši spert pirmos soļus digitālajā pārveidē.

Gunta Mizuka, SIA “Moneo” servisa komandas vadītāja, demonstrēja, kā biznesa vadības sistēma palīdz kokapstrādes uzņēmumiem sakārtot resursu pārvaldību un nodrošināt pārskatāmību ražošanas procesos. “Digitalizēts un automatizēts haoss kļūs par efektīvāku haosu, nevis sakārtotāku procesu,” viņa teica, uzsverot, ka, ieviešot ERP risinājumus, uzņēmumi tiek mudināti sakārtot arī iekšējos procesus.

Andris Žuravļovs, SIA “Apply” pārdošanas vadītājs, iepazīstināja ar datorredzes un mākslīgā intelekta tehnoloģijām, kas palīdz automatizēt kvalitātes kontroli un defektu noteikšanu: “Baļķu kvalitātes un kravu tilpuma noteikšana, iekārtu optimāla noslogojuma iegūšana, paletizācijas plānošana un izpilde atbilstoši pasūtījumiem – lai gan izaicinājumi ir līdzīgi, katrā uzņēmumā ir atšķirīgs process, tāpēc katrs projekts tiek izstrādāts individuāli un sākas ar esošās situācijas analīzi un nelielu prototipu izveidošanu.”

Savukārt Ieva Kristīne Kuļikovska, SIA “Zippy Vision” pārdošanas daļas vadītāja, dalījās pieredzē par datorredzes izmantošanu kokmateriālu optimizācijā. Uzņēmums izmanto 3D kameras un algoritmus, lai precīzi noteiktu defektus un uzlabotu materiāla izmantošanas efektivitāti. “Katrs milimetrs, ko iegūst optimizācijā, dod būtisku ieguvumu apgrozījumā,” viņa uzsvēra, piebilstot, ka MI vērtība ir atkarīga no cilvēka, kurš izmanto tehnoloģiju.

Pasākuma praktisko daļu noslēdza Juris Meirāns, SIA “VMS Timber” vadītājs, daloties pieredzē par digitalizācijas ceļu uzņēmumā. Uzņēmums jau ieviesis Zippy Vision skenerus un Moneo resursu pārvaldības sistēmu, kā arī uzsācis darbu ar Power BI datu analīzes rīku. Meirāns atzina, ka digitalizācijas process prasa pacietību un cilvēkresursus: “Bija pārāk optimistisks plāns – šķita, ka rīt viss būs gatavs. Bet īstenībā tas ir zigzaga ceļš, kurā katrs solis ved augšup.”  Viņš uzsvēra, ka uzņēmums mācās pieņemt lēmumus, balstoties uz faktiem, nevis intuīciju, un plāno paplašināt darbinieku loku, kas prot analizēt datus.

Nākamie soļi – sadarbība un kompetenču stiprināšana

Pasākuma noslēgumā uzņēmēji piedalījās individuālās konsultācijās ar ekspertiem un tīklošanās sesijā, lai apspriestu nākamos soļus digitalizācijas īstenošanā. Visi runātāji vienojās, ka digitalizācija nav vienas dienas projekts, bet gan nepārtraukts process, kurā cilvēki, dati un tehnoloģijas veido ilgtspējīgu uzņēmuma attīstības pamatu.

Uzziņai: Atbalsts uzņēmējiem – Digitālo inovāciju centri Latvijā 

Eiropas Digitālās inovācijas centri (EDIC) tika izveidoti 2021. gadā programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros, lai veicinātu Eiropas konkurētspēju, izmantojot digitālās tehnoloģijas. EDIC Vidzemes kontaktpunkts ir vieta, kur uzņēmēji var saņemt konsultācijas par pirmajiem soļiem digitalizācijā. Vairāk par EDIC pakalpojumiem: https://dih.lv/lv.

Pasākumu organizēja: EDIC Vidzemes reģiona kontaktpunkts. Projekts: Nr.2.2.1.1.i.0/1/23/I/CFLA/001 “EDIC: atbalsts digitalizācijai un mākslīgā intelekta attīstībai Latvijā” Atbalstīts no Eiropas Savienības fondiem.

Jautājumiem:
Ieva Kreile, projektu vadītāja, t.sk. EDIC projekta vadītāja
ieva.kreile@vidzeme.lv
+371 22025997

Informāciju sagatavoja:
Alise Seile, sabiedrisko attiecību speciāliste
alise.seile@vidzeme.lv
+371 26222334