Vidzemē noslēdzies trīs pilsētās rīkots apmācību cikls “Digitalizācijas Kickstart Sprint”, kas norisinājās Limbažos (5.11.), Madonā (26.11.) un Raunā (3.12.). Vienas dienas intensīvie treniņi pulcēja kopā 16 uzņēmumus, organizācijas un pašnodarbinātās personas no dažādām nozarēm – lauksaimniecības, kokapstrādes, radošajām industrijām, sociālās aprūpes, pārtikas ražošanas, nekustamo īpašumu pārvaldības un uzņēmējdarbības atbalsta jomas. Apmācību mērķis bija sniegt uzņēmējiem praktisku, koncentrētu ievadu digitizācijas un digitālās transformācijas pamatos, kā arī praktiskā digitalizācijas uzsākšanā, definējot konkrētus izaicinājumus un meklējot risinājumus, kas paaugstina efektivitāti un uzlabo konkurētspēju. Apmācības vadīja lektors, kas pasniedz arī EDIC četru dienu Digitalizācijas Kickstart treniņus, Aleksandrs Ļubinskis, kurš dalībniekus soli pa solim iepazīstināja ar digitalizācijas pamatprincipiem, biznesa procesu analīzi, reāli izmantojamiem digitālajiem risinājumiem un datu nozīmi uzņēmuma darbības un attīstības plānošanā.
A. Ļubinskis apmācībās īpaši uzsvēra nepieciešamību saprast atšķirību starp trim digitalizācijas posmiem, kas veido loģisku attīstības secību uzņēmuma izaugsmei. Digitizācija ir pirmais solis – informācijas pārvēršana digitālā formātā, piemēram, izmantojot excel, svītrkodus vai tīmekļa vietnes. Tam seko digitalizācija, kur uzņēmums sāk uzlabot procesus un darba plūsmas ar digitāliem rīkiem, kā, piemēram, e-kalendāriem, dokumentu pārvaldības sistēmām, datu analītiku, loģistikas risinājumiem vai automatizētiem atgādinājumiem. Savukārt augstākais attīstības punkts ir digitālā transformācija – brīdis, kad uzņēmumā notiek plašāka kultūras un domāšanas maiņa, lēmumi tiek balstīti datos, un rodas jauni, tehnoloģijās balstīti biznesa modeļi. “Pie trešā līmeņa nav iespējams nokļūt, ja nav sakārtoti pirmie divi,” uzsvēra Ļubinskis. Dalībnieki atzina, ka praksē šie līmeņi bieži pārklājas, taču tieši to izpratne palīdz saprast, kurā attīstības posmā uzņēmums atrodas un kurp doties tālāk.
Apmācību laikā dalībnieki soli pa solim strādāja ar saviem biznesa procesiem – zīmēja to struktūru, identificēja “šaurās pudeles kaklus”, izmantoja 5 Kāpēc metodi cēloņu atklāšanai, definēja kritiskos uzlabojumu punktus un noteica sākotnējos KPI mērījumus. Šī praktiskā pieeja ļāva ne tikai ieraudzīt, kur slēpjas galvenie izaicinājumi, bet arī saprast, kā tos var mērīt un sistemātiski risināt. Apmācību galvenā atziņa ir skaidra – digitalizēt var tikai to, ko var precīzi aprakstīt. Procesu dokumentēšana mazina interpretāciju, palīdz objektīvi novērtēt laika patēriņu un ļauj identificēt konkrētus, izmērāmus uzlabojumus.
Uzņēmēji praktiski iepazinās ar dažādiem digitālajiem rīkiem un modernām metodēm, kas var uzlabot ikdienas darbu un biznesa procesus. Tika apskatīti galvenie digitalizācijas virzieni – biroja efektivizēšana un iekšējā komunikācija, e-komercijas iespējas (piemēram, Mozello un Shopify), resursu pārvaldība, datu analītika, procesu automatizācija, mākslīgais intelekts un lielie valodu modeļi, tostarp OpenAI, Gemini, Copilot, Claude un citi. Dalībnieki uzzināja arī par kiberdrošības un datu drošības nozīmi kā neatņemamu digitalizācijas sastāvdaļu. Praktiskajā daļā uzņēmēji izstrādāja saviem uzņēmumiem informatīvos paneļus – pārskatāmas datu kopsavilkuma “vadības galda” versijas, kas ļauj ikdienā uzreiz redzēt būtiskos rādītājus, ātrāk pieņemt lēmumus un efektīvāk plānot darbu.
Dalībnieku atziņas
Dalībnieki atzina, ka apmācības bijušas pieejamas, praktiskas un vērtīgas tieši ar savu koncentrēto formātu, kas ļāvis izrauties no ikdienas un paskatīties uz uzņēmuma procesiem no malas. Īpaši tika novērtēta praktiskā darbošanās, strukturētā pieeja un iespēja reāli izzīmēt savus procesus, identificēt problēmpunktus un saprast, kā tos risināt ar digitāliem rīkiem. Uzņēmēji uzsvēra, ka ieguvuši daudz jaunas informācijas, atklājuši, ka digitalizācija notiek jau šobrīd, un guvuši skaidrāku priekšstatu par digitizācijas, digitalizācijas un digitālās transformācijas atšķirībām. Liela nozīme bija arī sarunām un kopienas sajūtai – iespēja domāt kopā ar citiem uzņēmējiem un saņemt precīzus virzienus turpmākajiem soļiem. Visi dalībnieki devās prom ar vismaz vienu konkrētu ideju, ko ieviest nekavējoties, un vairāki jau nākamajā dienā sāka pielietot apgūto praksē.
Apmācību noslēgumā A. Ļubinskis uzsvēra: “Tehnoloģijas jau ir pieejamas. Sarežģītāk ir atrast cilvēku, ar ko par tām parunāt. Digitalizācijas ceļā visvērtīgākā ir saruna un skaidri definētas vajadzības.”
Digitalizācija nav ne tāla, ne sarežģīta – tā sākas ar vienu skaidru soli un gatavību ieraudzīt savus procesus citā gaismā. “Digitalizācijas Kickstart Sprint” vienas dienas apmācības pierādīja, ka arī īsā formātā iespējams iegūt gan izpratni un iedvesmu, gan konkrētus turpmākos rīcības soļus. Apmācību ciklu īstenoja Eiropas Digitālās Inovācijas centra (EDIC) Vidzemes reģiona kontaktpunkts, kas līdz 2026. gada 30. jūnijam piedāvā uzņēmējiem konsultācijas par digitalizāciju un mākslīgo intelektu, procesu izvērtēšanu, tehnoloģisko risinājumu identificēšanu un atbalstu piemērotu IT pakalpojumu meklēšanā. Par EDIC pakalpojumiem un atbalsta iespējām vairāk var uzzināt edic.lv, savukārt par tuvākajiem pasākumiem un citām aktivitātēm Vidzemē – vidzeme.lv un business.vidzeme.lv.
Uzziņai:
Uzziņai: Pasākums tiek īstenots ar ES fondu atbalstu, projekts Nr. 2.2.1.1.i.0/1/23/I/CFLA/001, “EDIC: atbalsts digitalizācijai un makslīgā intelekta attīstībai Latvijā”. Finansē Eiropas Savienība – NextGenerationEU. Tomēr paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.





