Piektdien, 17. oktobrī, Līgatnē, radošajā kvartālā “Zeit”, norisinājās konference “EnergoDialogs 2025”, kas pulcēja vairāk nekā 70 dalībniekus no visas Latvijas — pašvaldību speciālistus, politikas veidotājus, nozares ekspertus un uzņēmējus, lai diskutētu par divām no būtiskākajām klimatneitralitātes tēmām – ēku energoefektivitāti un ilgtspējīgu transportu reģionos.
Pasākumu atklāja Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes priekšsēdētāja Inese Suija-Markova, uzsverot, ka klimatneitralitātes politika nav abstrakts mērķis – tā īstenojas konkrētās vietās, reģionos un pagastos, tāpēc būtiska ir gan valsts atbalsta instrumentu pieejamība, gan vietējā līmenī izstrādāti risinājumi.
Dienas pirmajā daļā konferences dalībnieki uzklausīja politikas plānošanas aktualitātes. Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāve Aija Timofejeva aicināja uz lielāku rīcībspēju vietējā līmenī, uzsverot, ka klimata mērķu izpilde ir iespējama tikai tad, ja pārmaiņas kļūst par daļu no ikdienas lēmumiem – gan pašvaldībās, gan mājsaimniecībās.
Ekonomikas ministrijas pārstāve Selīna Ābelniece iezīmēja Eiropas Savienības un nacionālās politikas virzienus daudzdzīvokļu ēku atjaunošanā, akcentējot lēno ēku atjaunošanas tempu, dzīvojamā fonda tehnisko stāvokli un iedzīvotāju kapacitātes trūkumu.
Savukārt Latvijas Elektroauto biedrības pārstāvis Kārlis Mendziņš uzsvēra, ka Latvijas situācijā, kur transports ir izaicinošākais siltumnīcefekta gāzu emisiju sektors, tehnoloģiskie risinājumi jau pastāv, tomēr elektrifikācijas straujāku attīstību kavē politiskās gribas un skaidru mērķu trūkums.

Pēc tam sekoja paneļdiskusija, kurā eksperti un valsts pārvaldes pārstāvji meklēja atbildes uz jautājumu: kā praktiski sasniegt energoefektivitātes un klimata mērķus Latvijā? Diskusijā izskanēja vienprātība, ka, lai arī stratēģiskie mērķi ir skaidri iezīmēti, lielākais izaicinājums ir to praktiskā īstenošana. Vienlaikus tika uzsvērts, ka būtiski noteikt prioritātes un fokusēties uz tām.
Konferences otrajā daļā dalībnieki izvēlējās vienu no divām paralēlajām sesijām.
Sesijā “Vienas pieturas aģentūras loma ēku atjaunošanā: nepieciešamība un iespējamie modeļi” tika apspriesti esošie piemēri Latvijā un pašvaldību pieredze, uzsverot, ka tieši personalizēts atbalsts, konsultācijas un uzticama klātbūtne ir tas, kas iedzīvotājiem bieži pietrūkst, saskaroties ar ēku atjaunošanas izaicinājumiem.
Savukārt sesijā “Alternatīvās degvielas Vidzemē: elektrifikācija, ūdeņradis un biometāns transportā” eksperti no uzņēmumiem un nozares organizācijām analizēja reģionālās mobilitātes attīstību un investīciju iespējas, kā arī vērtēja pilotprojektu pieredzi un normatīvā regulējuma izaicinājumus.
Pasākums iezīmēja nozīmīgu soli uz mērķtiecīgāku dialogu starp politikas veidotājiem, ekspertiem un pašvaldībām, meklējot kopīgus risinājumus klimatneitralitātes mērķu sasniegšanai.
Konferenci organizēja Vidzemes plānošanas reģions, īstenojot Interreg Baltijas jūras reģiona programmas projektus RenoWave un HyTruck, Interreg Europe programmas projektus RESONANCE un SPOTLOG, kā arī Eiropas Reģionālās attīstības fonda Starpreģionu inovāciju investīciju instrumenta projektu H2Value.
Videoieraksti no konferences drīzumā būs pieejami Vidzemes plānošanas reģiona mājaslapā un Facebook lapā.














