17. oktobrī, Līgatnē, radošā kvartāla “Zeit” telpās, norisinājās Vidzemes plānošanas reģiona organizētā konference “EnergoDialogs 2025”. Pasākums pulcēja 79 dalībniekus – pārstāvjus no valsts pārvaldes institūcijām, pašvaldībām, uzņēmumiem un nozares organizācijām, kā arī RESONANCE projekta ieinteresētās puses, lai diskutētu par divām no būtiskākajām klimatneitralitātes tēmām – ēku energoefektivitāti un ilgtspējīgu transportu reģionos.
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, enerģētikas sektors, tostarp transports, veido aptuveni 65% no kopējām siltumnīcefekta gāzu emisijām Latvijā. To savā prezentācijā pasākuma laikā pieminēja arī Latvijas Elektroauto biedrības pārstāvis Kārlis Mendziņš, uzsverot: “Latvijas situācijā, kur transports ir izaicinošākais siltumnīcefekta gāzu emisiju sektors, tehnoloģiskie risinājumi jau pastāv, tomēr elektrifikācijas straujāku attīstību kavē politiskās gribas un skaidru mērķu trūkums.”
Viņš norādīja, ka transportam un mobilitātei jākļūst par enerģētikas sektora neatņemamu sastāvdaļu – ne tikai patērējot enerģiju, bet arī radot atgriezenisko saiti, piemēram, ar automobiļiem, kas spēj nodot elektroenerģiju tīklā, vai ar viediem apgaismojuma risinājumiem, kas palīdz samazināt patēriņu un uzlabot satiksmes drošību.
Īpaša uzmanība konferences programmā tika veltīta transporta sesijai “Alternatīvās degvielas Vidzemē: elektrifikācija, ūdeņradis un biometāns transportā”, kurā eksperti no uzņēmumiem un nozares organizācijām analizēja reģionālās mobilitātes attīstību un investīciju iespējas, kā arī vērtēja pilotprojektu pieredzi un normatīvā regulējuma izaicinājumus.
Sesijas laikā Krista Pētersone, Vidzemes plānošanas reģiona pārstāve, klātesošos iepazīstināja ar RESONANCE projekta mērķiem, uzsverot energoefektivitātes nozīmi un ieguvumus infrastruktūras uzlabošanā. Viņa minēja arī pašvaldības, kas aktīvi strādā šajā virzienā, un aicināja dalīties ar pieredzi un labās prakses piemēriem. Diskusiju laikā dalībnieki pauda interesi iesaistīties projekta aktivitātēs, apmeklēt labās prakses vietas un dalīties pieredzē, lai kopīgi stiprinātu reģionu spēju ieviest klimatneitrālus risinājumus.
Sesijā tika uzsvērts, ka ilgtspējīgas mobilitātes attīstība nav tikai tehnoloģiju jautājums – nepieciešama arī politiskā griba, stabils regulējums un investīciju drošība. Eksperti norādīja, ka vienots risinājums visiem reģioniem neeksistē, tāpēc vietēji pielāgoti pieejas modeļi ir būtiski ilgtspējīgu pārmaiņu nodrošināšanai.
Konferences ietvaros norisinājās arī paneļdiskusija par energoefektivitātes politiku, kurā piedalījās arī Satiksmes ministrijas pārstāvis Tālivaldis Vectirāns, nozares eksperti un pašvaldību pārstāvji. Diskusijā tika uzsvērta politikas nozīme un nepieciešamība mazināt birokrātiskos šķēršļus, lai inovācijas un viedās tehnoloģijas varētu ieviest plašāk.
Dalībnieki bija vienisprātis, ka viedo risinājumu, datu un tehnoloģiju izmantošana ļauj būtiski samazināt enerģijas patēriņu un emisijas, kā arī uzlabot dzīves kvalitāti pilsētās un reģionos.
Konferences noslēgumā tika secināts, ka ilgtspējīgas mobilitātes un energoefektivitātes attīstība Latvijā prasa ciešu sadarbību starp valsti, pašvaldībām, uzņēmējiem un sabiedrību. Tikai ar pārdomātu, vietēji pielāgotu pieeju un efektīvu resursu izmantošanu iespējams panākt ilgtermiņa rezultātus, kas atbilst gan cilvēku vajadzībām, gan vides prasībām.
Dalībnieki uzsvēra, ka nepieciešama aktīva pieredzes apmaiņa un kopīgi reģionālie projekti, lai praksē pārbaudītu jaunās tehnoloģijas un paātrinātu to ieviešanu. Tāpat tika aktualizēts jautājums par publisko iepirkumu sistēmas pilnveidi, jo zemākās cenas princips bieži kavē inovatīvu un ilgtspējīgu risinājumu ieviešanu.
Konferenci organizēja Vidzemes plānošanas reģions, īstenojot Interreg Baltijas jūras reģiona programmas projektus RenoWave un HyTruck, Interreg Europe programmas projektus RESONANCE un SPOTLOG, kā arī Eiropas Reģionālās attīstības fonda Starpreģionu inovāciju investīciju instrumenta projektu H2Value.





