Attālinātas speciālistu konsultācijas bērniem ar funkcionāliem traucējumiem

Šī brīža situācija valstī un pasaulē mums liek būt radošiem arī sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšanā. Veiksmīgu risinājumu, pielāgojoties sociālās distancēšanās periodam, ir raduši daudzfunkcionālā centra „Solis Augšup” speciālisti, kuri piedāvā tiešsaistē saņemt ABA terapeita konsultācijas, izmantojot aplikāciju Whatsapp, Skype vai citu, abām pusēm pieejamu komunikācijas platformu. Arī ģimeņu atbalsta un attīstības centrs “PASKATIES” aicina vecākus saņemt attālinātas klīniskā psihologa konsultācijas, bet bērniem ir iespēja saņemt ABA terapiju izmantojot Whatsapp, Skype vai Messenger aplikāciju.

Ar to, kā notiek attālināta ABA terapeita konsultācija dalās daudzfunkcionālā centra “Solis augšup” vadītāja Diāna Mekša:

  • Vecāks varēs sazvanīties vai sarakstīties ar izvēlēto speciālistu, izmantojot Skype, Whatsapp vai citu, abām pusēm pieejamu komunikācijas platformu.
  • Speciālists vecākam nosūtīs anketu, kuru nepieciešams aizpildīt un nosūtīt atpakaļ speciālistam pirms pirmās konsultācijas.
  • Vecāks vienosies ar speciālistu par iespējamo konsultācijas datumu un laiku.
  • Pirmās konsultācijas laikā vecāks ar speciālistu izrunā visu nepieciešamo un saplāno tālāko terapijas procesu (speciālists var lūgt nofilmēt noteiktas situācijas ar bērnu).
  • Saņemsiet nepieciešamo online konsultāciju skaitu, lai varētu efektīvi realizēt terapijas procesu. Terapijas process var notikt sinhroni (speciālists tiešsaitē palīdz realizēt terapijas procesu) vai asinhroni (jūs varat sūtīt video ar terapijas procesa realizēšanu, speciālists noteiktā laikā to analizēs, sniegs atgriezenisko saiti par paveikto un tālākas rekomendācijas uzlabošanai).
  • Speciālists sūtīs bērna attīstības programmu vai nevēlamās uzvedības mazināšanas programmu rakstiskā veidā. Programma iekļaus sevī nepieciešamas metodes un aprakstītas procedūras, kā trenēt noteiktu prasmi vai kādas stratēģijas izmantot, lai mazinātu nevēlamo uzvedību.

Kā notiek pats terapijas process?

  • ABA terapeits raksta un sūta vecākiem detalizēti aprakstītu katras prasmes trenēšanas procedūru un nodarbības plānu, sadalītu pa soļiem. Nodarbības plāns palīdz vecākiem sekot līdzi nodarbības struktūrai un iepriekš plānot nepieciešamos materiālus darbam.
  • ABA terapeits izrunā ar vecākiem nodarbības plānu un prasmes, ko trenēs stundas laikā. Izrunā ar vecākiem svarīgus momentus un uzdot jautājumus par procedūru vai atbild uz vecāku jautājumiem.
  • Vecāks darbojas ar bērnu, sekojot nodarbības plānam. ABA terapeits verbāli  sniedz atgriezenisko saiti par to, cik korekti vecāks izpilda noteikto procedūru, sniedz instrukcijas darba laikā, lai efektīvi mācītu bērnu dažādām prasmēm (komunikācija, pašaprūpe, atdarināšanas prasmes, spēlēšanās prasmes u.c.), kā arī sniedz nepieciešamo atbalstu vecākam.
  • Nodarbības beigās ABA terapeits saņem atgriezenisko saiti no vecāka par vajadzībām, grūtībām un izdošanos, kā arī vienojas par nākamo nodarbības plānu, izmaiņām, ko nepieciešams veikt un materiālu sagatavošanu.
  • Speciālists cenšas uzturēt un nodrošināt tādu darba apjomu un sadarbību, kas ir pieņemama no vecāku puses.
  • Ja ģimenē ir vairāki bērni, tad speciālists plāno, kā iesaistīt māsu vai brāli terapijas procesā, ja vecākiem nav iespējas sadalīt uzmanību vienam bērnam nodarbības laikā.

Ja jūsu bērnam projekta “Vidzeme iekļauj” ietvaros izstrādātajā individuālā atbalsta plānā ir rekomendēta ABA terapija vai jūs vēlaties saņemt psihologa konsultācijas, aicinām sazināties ar savas pašvaldības sociālo dienestu vai projekta “Vidzeme iekļauj” sociālo pakalpojumu eksperti Laini Zālīti par iespēju šos pakalpojumus saņemt attālināti. Atgādinām, ka individuālo atbalsta plānu iespējams aktualizēt, ja bērnam ir nepieciešamība pēc pakalpojumiem, kuri sākotnēji plānā nav iekļauti.

“Svarīgi ir sniegt vecākiem skaidru un strukturētu informāciju par vides organizēšanu mājās, lai nodarbība notiek raiti un efektīvi. To ieteicams darīt rakstiski, sadalot uzdevumus pa soļiem un aprakstot, ko katrā uzdevumā sagaidāt no bērna un vecāka. Tā pat, ir būtiski nodarbību laikā sniegt vecākam instrukcijas un pozitīvu atgriezenisko saisti par paveikto, lai viņš spētu virzīt bērnu uz veiksmīgu uzdevuma izpildi un mācīt jaunās prasmes!”- Diāna Mekša.

Protams,  ne visus pakalpojumus ir iespējams sniegt attālināti, bet šobrīd aicinām arī citus sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējus domāt par risinājumiem un izmantot tehnoloģiju sniegtās priekšrocības sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanā, lai nodrošinātu nepārtrauktu rehabilitāciju bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, atrodoties mājās.

Vairāk par daudzfunkcionālo centru „Solis Augšup” iespējams uzzināt viņu mājaslapā vai Facebook kontā.

Vairāk par ģimeņu atbalsta un attīstības centrs “PASKATIES” iespējams uzzināt viņu mājaslapā vai Facebook kontā.

Vairāk informācijas:

ESF projekta “Vidzeme iekļauj” vadītāja Ina Miķelsone, mob.t. 29289487, ina.mikelsone@vidzeme.lv

Sociālo pakalpojumu eksperte Laine Zālīte, mob.t. 26536286, laine.zalite@vidzeme.lv

Informāciju sagatavoja: Naula Dannenberga, ESF projekta “Vidzeme iekļauj” sabiedrisko attiecību speciāliste, mob.t. 26148024, naula.dannenberga@vidzeme.lv