Kultūra un uzņēmējdarbība – cieša sadarbība radošo nozaru attīstībai

kultura un uznemejdarbiba ciesa sadarbiba radoso nozaru attistibai

17. jūnijā Cēsīs, Gaujas ielas kvartālā, norisinājās jau sestais un noslēdzošais projekta “Uzplaukt radoši” Mentoru klubs “Uzņēmēju veiksmes un neveiksmes stāsti”. Dienas gaitā radošas uzņēmējas dalījās ar personīgiem ieskatiem par uzņēmējdarbības ainavu Latvijā – sākot no idejas dzimšanas līdz izaicinājumu pārvarēšanai un zīmolu nostiprināšanai.

Pasākums pulcēja uzņēmīgas sievietes no dažādiem radošajiem sektoriem, lai atklāti dalītos pieredzē, meklētu atbildes uz aktuāliem jautājumiem un smeltos spēku no līdzīgi domājošām profesionālēm.

Dienas gaitā ar iedvesmojošu pieredzes stāstu uzstājās Daina Domašūte, viena no zīmola DeepDeepLight radītājām. Viņa dalījās ar ieskatu zīmola tapšanā, izaicinājumos, ar kuriem saskaras radošs uzņēmējs Latvijā, un uzsvēra, cik svarīgi ir neapstāties un uzticēties savai vīzijai, pat ja ceļš nav viegls. “Ja Tev tā ideja ir atnākusi, Tev ir arī resurss to īstenot“, Daina minēja, un uzsvēra cik lielu nozīmi un vēlmi turpināt darbību dod kopienas atbalsts un atsauksmes no klientiem.

Uzņēmēja norādīja uz zīmola vērtībām kā uzņēmējdarbības pamatu. Tika uzsvērts, ka uzņēmuma identitāte un virziens sākas ar skaidru izpratni par to, kas uzņēmējam ir svarīgs. “Mēs radām drošu vidi, kurā viss tiek darīts kopā, un katrs lēmums tiek pieņemts kopīgi,” saka Daina. Darba procesā ir dažādi izaicinājumi, Daina minēja piemēru, ka, ja gadās pieļaut kļūdu, tās tiek nodēvētas par skaistām, jeb “beautiful mistake”, jo tiks atrasts skaists risinājums kā radušos situāciju vērst par labu.

Zīmola vērtības nav tikai iekšējas pārliecības – tās ir atslēga tam, kā uzņēmums darbojas, kā komunicē un kādu ietekmi atstāj plašākā sabiedrībā. Tikai tad, kad uzņēmējs apzinās savas vērtības, viņš spēj veidot autentisku zīmolu un virzīties ilgtspējīgas izaugsmes virzienā. Vērtībās balstīts uzņēmums spēj būt tieši tāds, kādu to vēlas redzēt tā radītāji. Dainas vārdiem “Ja tas nebūtu mans uzņēmums, es ļoti gribētu, lai tas ir mans”.DeepDeepLight ir dārgākais ūdenskrāsu zīmols pasaulē, lai gan tas nav bijis pašmērķis. Filozofija balstās uz pārliecību, ka īstā vērtība slēpjas stāstā un kvalitātē. Katrs pigments un katra krāsa tiek rūpīgi izvēlēta un apstrādāta, lai sniegtu  augstu kvalitāti, ilgmūžīgu rezultātu un iedvesmotu radošumu. Mērķis nav būt ekskluzīvam, bet pacelt ūdenskrāsu mākslu pilnīgi jaunā līmenī, savienojot cilvēkus ar mīlestību pret ūdenskrāsām un radošumu, veidojot komūnu. Tieši šī ambīcija un vēlme nepārtraukti sapņot ļauj pierādīt, ka visdārgākās krāsas var būt arī visvērtīgākās.

Dienas noslēgumā dalībnieces uzrunāja arī asociētā profesore Ieva Zemīte, kultūras pētniece, Latvijas Kultūras akadēmijas un Rīgas Tehniskās universitātes kopīgās maģistra studiju programmas “Radošās industrijas un izaugsmes menedžments” direktore. Savā uzstāšanās reizē viņa aicināja uz radošo nozaru un uzņēmējdarbības ciešāku integrāciju, atgādinot, ka kultūra un ekonomika nav šķiramas pasaules – tās viena otru bagātina un stiprina.

Ieva pārstāv uzņēmumu GlassPoint un ir studijas pārdošanas un mārketinga vadītāja. Izaicinājumu šajā nozarē ir daudz. Arī sākotnēji nodibinātā uzņēmuma biznesa plāns bija jāmaina reaģējot uz realizācijas iespējām, pārejot no gatavu produktu piedāvājuma uz speciālu pasūtījumu izstrādāšanu konkrētām klientu vajadzībām.  “Stikla māksla Eiropā kļūst aizvien sarežģītāk īstenojama, īpaši tajās jomās, kur nepieciešama rūpnieciska mēroga ražošana,” ieskicēja uzņēmēja. Lielu daļu stikla ražojumus izkonkurē rūpnieciskie darinājumi, bet māksliniecisku, dizaina risinājumu radīšanai nepieciešamas specifiskas stikla apstrādes zināšanas piemēram, stikla pūšana, kuru meistari ir ierobežotā daudzumā.

Ieiešana stikla mākslas nozarē ir finansiāli ļoti prasīga, jo jau sākotnēji nepieciešams apjomīgs tehniskais nodrošinājums – speciālas krāsnis, ventilācijas sistēmas, instrumenti un drošības aprīkojums. Šāda infrastruktūra prasa ne tikai lielus ieguldījumus, bet arī specifiskas zināšanas un atbilstošu vidi, kas daudzviet nav viegli pieejama. Tas ievērojami ierobežo jaunu mākslinieku, interesentu iespējas uzsākt darbu šajā jomā.

Studijas veiksmīgas darbības risinājums ir ne tikai pasūtījumu darbs, bet arī  tehniskā nodrošinājuma koplietošana, ļaujot māksliniekiem un uzņēmējiem izmantot jau esošās iekārtas un telpas. Šāda pieeja samazina ievērojamās sākotnējās investīcijas, padarot stikla mākslas nozari pieejamāku un veicinot radošu sadarbību. Studijas telpas tiek izmantotas arī darbnīcām un meistarklasēm, ļaujot stikla mākslu izmēģināt arī interesentiem, dažādām grupām, kā arī kā radošu aktivitāti tūristiem. Koplietošanas risinājumi ne tikai atbalsta jaunos dalībniekus, bet arī stiprina kopienu un palīdz uzturēt šo tradicionālo amatu dzīvu un attīstībā.

Pasākuma ietvaros tika secināts, ka veiksmes pamats nereti slēpjas ne tikai panākumos, bet arī pieredzē, kas gūta caur neveiksmēm. Nepieciešams “ļauties kā ir”. Tieši neveiksmes bieži vien kalpo kā būtiski pagrieziena punkti, kas ļauj pieņemt pārdomātākus lēmumus un virzīties uz priekšu ar lielāku skaidrību un izpratni. Tādējādi veiksme nav nejaušība, bet process, kas veidojas, pārvarot grūtības un izmantojot tās kā izaugsmes pamatu.

Šoreiz Mentoru klubs norisinājās Gaujas ielas kvartālā, kura saimnieki Agija un Mārtiņš Tiknusi ir izvēlējušies attīstīt seno villu kā kultūrvietu Cēsīs,  pašiem vēl paralēli strādājot Rīgā. Izvēloties vietu savam īpašumam reģionā, tika apbraukāta visa Latvija, kvartāla saimniekiem būtisks bijis ne vien dabas tuvums, attālums no Rīgas, bet arī kvalitatīva kultūras vide – koncertzāle, restorāni un sabiedriska rosība. Šīs vērtības atbilda Cēsīm, un tiek saistītas arī ar Gaujas ielas kvartāla piedāvājumu, kas apvieno mierpilnu vidi ar plašām iespējām pilnvērtīgai ikdienai.

Dalībnieču atsauksmes apliecina, ka projekts ir vērtīgs un nozīmīgs solis viņu profesionālajā izaugsmē. Lielākā daļa norādīja, ka tas ir attaisnojis cerības – augusi pašapziņa, gūtas jaunas zināšanas, kā arī izveidoti nozīmīgi kontakti ar līdzīgi domājošām profesionālēm. Vairākas dalībnieces izcēla arī to, ka ir kļuvušas redzamākas sociālajos tīklos, kas bija viens no viņu mērķiem, uzsākot dalību projektā. Kopumā pieredze vērtēta kā iedvesmojoša, praktiska un stiprinoša.

Informāciju sagatavoja:
Marta Riekstiņa, sabiedrisko attiecību speciāliste
marta.riekstina@vidzeme.lv
+371 25865495