Sasniedzamībai jākļūst par reģionālās attīstības prioritāti

sasniedzamibai jaklust par regionalas attistibas prioritati

Vidzemes reģiona attīstība nākotnē lielā mērā būs atkarīga no kvalitatīvas transporta infrastruktūras. Iedzīvotājiem jau tagad nākas  mērot arvien lielākus attālumu līdz darbavietai, kas atrodas galvenokārt reģionālas nozīmes attīstības centros. Transporta un sasniedzamības jautājumus īpaši veiksmīgi risina kaimiņvalsts Zviedrija, lai nodrošinātu ikvienam iedzīvotājam piekļuvi gan darbam, gan sociālajiem pakalpojumiem un veselības aprūpei.

TENTacle projekta ietvaros ekspertu grupa no Vidzemes plānošanas reģiona(VPR) kopā Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidentu Ivo Ošenieku un Valmieras pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieku Ričardu Gailumu iepazina zviedru pieredzi mobilitātes nodrošināšanā Blekinges reģionā. Zviedrijā blakus sabiedriskajam un auto transportam ļoti liels akcents tiek likts uz alternatīvo transporta veidu un pakalpojumu attīstīšanu – velotransports, ,,transports pēc pieprasījuma”, ūdens transports, elektromobīļi uc. Infrastruktūras plānošana noris ļoti rūpīgi, izvērtējot potenciālos vides, drošības, veselības riskus. Zviedrijas nākotnes ambīcijas ir pakāpeniski atteikties no fosilās degvielas un pāriet uz videi draudzīgām alternatīvām. Apdzīvotajās vietās tiek ierīkotas arvien jaunas elektromobīļu un biogāzes uzpildes stacijas, saules enerģijas ieguves avoti. Transporta un infrastruktūras plānošana pilsētās un reģionā notiek, cieši sadarbojoties pašvaldību speciālistiem ar  reģiona transporta organizāciju Blekingetrafiken.  Liela vērība tiek veltīta sabiedriskā transporta optimizēšanai un esošo pieturvietu uzlabošanai. Kā vērtīgu jauninājumu lielākajos ielu  krustojumos Karlskronā var minēt sabiedriskajam  transportam doto priekšrocību –  vispirms luksofora zaļā gaisma iedegas sabiedriskajam transportam, un tikai pēc brīža pārējie satiksmes dalībnieki var uzsākt kustību. Neskatoties uz sabiedriskā transporta lielo lomu Zviedrijā, ne mazāka vērība tiek veltīta velotransportam un gājēju ērtībām. Karlskronas  ilgtermiņa mērķis 2030 transportā  – 30% no ikdienas mobilitātes veikt ar velosipēdu (patlaban tie ir tikai 7%). Lai šo mērķi sasniegtu, lieli ieguldījumi tiek veikti velo stāvlaukumu izveidē. Tas notiek uz auto stāvvietu  samazināšanas rēķina.

Blekinges reģionā ļoti veiksmīgi jau 20 gadus izmanto arī ,, transportu pēc pieprasījuma”.  Šis pakalpojuma veids pašvaldībās ir ļoti pieprasīts. Pakalpojuma nodrošināšanai  darbojas  Zvanu centru, kas dienā saņem daudz pieteikumu, nodarbinot vairāk kā 10 cilvēkus. ” Transportu pēc pieprasījuma” var izmantot cilvēki ar kustību traucējumiem, pacienti uz/no  slimnīcas,  cilvēki, kas dzīvo nomaļās teritorijās, kur reti kursē vai nekursē satiksmes autobuss. Zviedri uzskata, ka cilvēks un viņa dzīves kvalitāte ir svarīgākie faktori, kuriem maksimāli jāvelta vērība. Sasniedzamība ir viens no augstas dzīves kvalitātes rādītājiem.

Mācību brauciens sniedza daudz jaunu ideju un zināšanu transporta infrastruktūras plānošanā, sabiedriskā  transporta organizēšanā, jaunāko IT risinājumu izmantošanā transportā, alternatīvajiem transporta veidiem. Tas tika rīkots  Interreg Baltijas jūras reģiona programmas TENTacle projekta (TEN-T pamattīkla koridoru kapitalizācija labklājībai, izaugsmei un kohēzijai) ietvaros.

Vairāk informācijas:

Rita Merca, projekta TENTacle vadītāja, rita.merca@vidzeme.lv;

Andžejs Stepančuks, telpiskās plānošanas eksperts, andzejs.stepancuks@vidzeme.lv

Jautājumiem:
Rita Merca, projektu vadītāja
rita.merca@vidzeme.lv
+371 29476373