Vidzemē domā par transporta pieejamības palielināšanu attālajos lauku reģionos – transports pēc pieprasījuma

apkopota statistika arkarteja situacija ietekmejusi ari transports pec pieprasijuma brauceju skaitu

Projekta „Pārvietojies zaļi” mērķis ir veicināt ilgtspējīgu un pārdomātu transporta attīstību Eiropas lauku reģionos un uzlabot cilvēku pārvietošanās iespējas, balstoties uz vides, sociālajiem un ekonomiskajiem aspektiem. Līdz šim projektā ir iepazītas vairākas partnervalstu labās prakses šajā jomā – mobilie pasta pakalpojumi, mobilie sociālie pakalpojumi un transports pēc pieprasījuma. Ņemot vērā Vidzemes plānošanas reģiona teritoriālās īpatnības – lielākais reģions pēc platības, taču ar zemāko iedzīvotāku blīvumu, transports pēc pieprasījuma šķita piemērots risinājums tieši Vidzemes situācijai. Tādēļ 12. martā ieinteresētās puses tikās, lai pārrunātu reālās iespējas šādu modeli ieviest Vidzemes attālākajos lauku reģionos.

Projekta ietvaros reģiona speciālisti ir iepazinušies ar „transports pēc pieprasījuma” piemēriem Austrijā, Grieķijā, Francijā un Apvienotajā Karalistē, kur šīs modelis ļoti veiksmīgi jau darbojas. Transports pēc pieprasījuma pēc būtības ir ierastās transporta sistēmas papildinoša pasažieru pārvadāšanas forma, kas būtu pieejama iedzīvotājiem, kas dzīvo attālākos reģionos, kur sabiedriskā transporta pieejamība ir ierobežota, vai tās nav vispār. Pastāv vairāki veidi kā šo modeli ieviest, taču pamatideja ir, ka nelielas ietilpības transporta līdzeklis pēc vajadzības būtu pieejams iedzīvotājiem, lai nokļūtu tuvākajā pakalpojumu sniegšanas vietā (veikals, pasts, ārsts u.tml.). Maršruts un kursēšanas grafiks pielāgots esošajam pieprasījumam, pieprasījums tiek veikts noteiktu laiku iepriekš, izmantojot telefonu vai internetu, pēc kā tie sastādīts konkrētās dienas maršruts un pieturvietas noteiktas atbilstoši pasažieru vajadzībām (pasažieris tiek uzņemts mājās vai tuvu mājām).

Galvenie priekšnosacījumi, lai ieviestu šādu modeli ir:

  • Zems pieprasījums noteiktā teritorijā un laikā, dēļ kā tradicionālais sabiedriskais transports nav efektīvs;
  • Ir pieejams publiskais finansējums alternatīviem transporta pakalpojumiem;
  • Ir izveidots piemērots juridiskais un regulējošais ietvars modeļa darbībai un finanšešanai;
  • Ieinteresēto pušu savstarpēja sadarbība, lai ieviestu šo inovatīvo pakalpojumu.

Vidzemē izpildās lielākā daļa no šiem priekšnosacījumiem, lielākas raizes dara plaisas normatīvajos aktos, kas neparedz šādus pārvadājumus. Taču jau vairākas pašvaldības ir izrādījušas interesi iesaistīties un mēģināt šo inovatīvo ideju realizēt dzīvē. Lai gan šobrīd ir vēl daudz neatbildētu jautājumu un liels darbs priekšā, taču Vidzemes plānošanas reģions ir pārliecināts, ka šis ir pavisam reāls veids, lai risinātu jau ieilgušās iedzīvotāju pārvietošanās problēmas.

Lai tuvotos mērķim, šobrīd tiek izstrādāta anketa, lai noskaidrotu patieso situāciju attiecībā uz iedzīvotāju pārvietošanās ieradumiem un vajadzībām, kā arī viedokli par šāda modeļa potenciālo ieviešanu un izmantošanu, tādējādi pamatojot vai noliedzot modeļa dzīvotspēju.

Aicinām arī iepazīties ar aktuālāko projekta ziņu lapu šeit. 

Papildu informācija: Lotārs Dravants, Sabiedriskā transporta pakalpojumu nodaļas vadītājs Vidzemes plānošanas reģionā, tālr. 64116009, mob. 26359634, e-pasts: lotars.dravants@vidzeme.lv.