Vidzemes plānošanas reģions nesaskaņo ATD priekšlikumus par plānoto maršrutu tīkla optimizēšanu Vidzemē

Trešdien, 26. aprīlī Vidzemes plānošanas reģiona pārstāvji piedalījās Sabiedriskā transporta padomes sēdē, kurā tika skatīts jautājums par grozījumu apstiprināšanu maršruta tīkla reģionālās nozīmes maršrutos Vidzemē. Vidzemes plānošanas reģions noraidīja Autotransporta direkcijas sagatavotos priekšlikumus par plānoto maršrutu tīkla optimizēšanu maršruta tīkla daļās “Limbaži, Sigulda” un “Cēsis”, savu nostāju pamatojot ar argumentiem par sasteigtību, kādā priekšlikumi tiek virzīti, kā arī aizrādot par atbildīgo institūciju nekonsekvenci lēmumos par prioritātēm sabiedriskā transporta jomā un neskaidro procedūru sabiedriskā transporta pakalpojumu sistēmas optimizēšanai.

Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes deleģētais pārstāvis dalībai Sabiedriskā transporta padomes sēdē, Madonas novada domes priekšsēdētājs Agris Lungevičs savā nostājā ir kategorisks un pauž neizpratni par esošo situāciju sabiedriskā transporta jomā

: “Situācija šobrīd tiešām ir absurda. Autotransporta direkcija sniedza Vidzemes plānošanas reģionam priekšlikumus par steidzīgu maršruta tīkla samazināšanu Vidzemē vēl pirms š.g. 1. jūlija, kad spēkā stāsies jaunie pakalpojumu līgumi par reģionālo maršrutu izpildi. Sanāksmē vairākkārtīgi dzirdējām atgādinājumu, ka lielākā daļa no diskusijā apspriestajiem maršrutiem vai reisiem tāpat vairs nav iekļauti jaunajā līgumā ar pārvadātāju, tomēr jau diskutējām par atsevišķu reisu potenciālu saglabāšanu, tiesa absolūti minimālā apmērā. Pirmkārt, nav skaidrs, kāpēc bez jebkādas iepriekšējās diskusijas ar plānošanas reģioniem un pašvaldībām, tostarp vietējiem iedzīvotājiem, tika pieņemts lēmums konkrētos reisus vai maršrutus vairs neiekļaut jaunajā līgumā ar pārvadātāju. Uz šo jautājumu neviens tā arī nespēja sniegt atbildi. Plānots slēgt pat tādus reisus, kur regulāri brauc 20, pat 30 cilvēku. Nav arī zināms kādā apmērā kopumā plānots maršrutu tīklu optimizēt, jo esam brīdināti, ka drīzumā būs vēl citi priekšlikumi par reisu vai maršrutu slēgšanu Vidzemē.  Vienlaikus, mums nav saprotama steiga, kādā jautājums par maršrutu tīkla optimizāciju Vidzemē tiek virzīts – iedzīvotāju neapmierinātību ar pēkšņajām izmaiņām izjutīs pašreizējais pārvadātājs – skaidrs, ka būs milzīga neapmierinātība, turklāt tam līdzi nāks neplānots administratīvais slogs, jo esošajos līgumus jāveic grozījumi, kam sekotu arī neplānoti izdevumi īsi pirms līguma izpildes termiņa beigām, kas ir š.g. 30. jūnijs – līdz ar izmaiņām maršrutu tīklā, jāatjauno arī informatīvās plāksnes autobusu pieturvietās. Sanāksmē no Autotransporta direkcijas pārstāvjiem izskanēja arī piedāvājums, neskatoties uz jaunajiem līgumiem un jau fiksētajiem kilometriem,  vienoties, ka tā vietā, lai pavisam slēgtu atsevišķus reisus vai maršrutus, nodrošināt to izpildi mazākā apmērā – piemēram, reizi 2 nedēļās, vai tikai svētdienās. Tas vēl vairāk raisa jautājumus par to, kā maršrutu tīkla optimizācija saskan ar politisko apņemšanos mudināt iedzīvotājus arvien vairāk izmantot sabiedrisko transportu un kad mēs pārstāsim sabiedriskā transporta pakalpojumus vērtēt balstoties uz ekonomiskajiem rādītājiem kā pamatkritēriju lēmumu pieņemšanā.”

 

Jāpiebilst, ka pirms notikušās š.g. 26. aprīļa Sabiedriskā transporta padomes sēdes savu viedokli par plānotajām izmaiņām sabiedriskā transporta maršrutu tīklā paguva iesniegt Saulkrastu novada pašvaldība, norādot, ka izvirzītie priekšlikumi par tīkla optimizāciju nav saskaņā ar sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas principiem, kas noteikti normatīvajā regulējumā. Pašvaldība kategoriski iebilst reisu mazināšanai teritorijās, kuras attīstās un kuru iedzīvotāji ir uzsākuši stabili lietot sabiedrisko transportu, tāpat noraida piedāvātās alternatīvas, jo tās neatbilst iedzīvotāju vajadzībām – piedāvātās alternatīvas ir tikai formāla prasību izpilde.

Pēc pieejamās informācijas analīzes un ņemot vērā tādus būtiskus apstākļus kā nepārtraukts iedzīvotāju skaita pieaugums, ārvalstu investīciju pieaugums novadā, iedzīvotāju izveidojušies ieradumi un pieaugoša vēlme lietot sabiedrisko transportu, liek Saulkrastu pašvaldībai secināt, ka Autotransporta direkcijas ierosinātie grozījumi nav pārdomāti, neatbilst Satiksmes ministrijas paustajiem konceptuālajiem virzieniem, būtiski samazinās sabiedriskā transporta pieejamību un novada centra sasniedzamību. Jau šobrīd Saulkrastu pašvaldības iedzīvotājiem nav pietiekamas sasniedzamības starp novada apdzīvotām vietām, ciemiem un novada centru, tai skaitā izglītības iestāžu sasniedzamība, vai sabiedriskais transports nekursē vispār.

Vienlaikus Saulkrastu novada pašvaldība brīdina, ka biežie maršrutu grozījumi neveicina uzticību sabiedriskajam transportam kā tādam.

Sabiedriskā transporta padomes sēdē tās dalībnieki vienojās, ka plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām rūpīgi izvērtēs sniegtos priekšlikumus par sabiedriskā transporta maršrutu tīkla optimizāciju un lems, kādā apmērā atbalstīt plānotos grozījumus maršruta tīkla reģionālās nozīmes maršrutos, t.sk. Vidzemē.

 

Jautājumiem: Guna Kalniņa-Priede, Vidzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja, guna.kp@vidzeme.lv, mob.t. +371 29477997

Sagatavojusi: Anita Āboliņa, galvenā komunikācijas speciāliste Vidzemes plānošanas reģionā