Pārvietojies zaļi (MOG)

Gulbenes - Alūksnes bānītis vērtīgs videi draudzīgas pārvietošanās piemērs

Šodien, 18. decembrī, iepazīt Gulbenes – Alūksnes bānīša pieredzi ieradās trīs pārstāvji no Austrijas, Burgelandes reģiona. Vizīte norisinājās Vidzemes plānošanas reģiona ieviestā projekta „Pārvietojies zaļi” (MOG) ietvaros, kura mērķis ir meklēt risinājumus ilgtspējīgam un videi draudzīgam transportam. No 12 Eiropas Savienības valstīm, kuras ir iesaistījušās šajā projektā, austrieši izrādīja interesi tieši par bānīti, jo atzina, ka viņiem šobrīd ir lēmuma pieņemšanas periods, vai attīstīt līdzīga veida kustību viņu reģionā. Pēc tikšanās ar bānīša komandu, viens no ieguvumiem Austrijas partneriem noteikti bija atziņa, ka sākotnēji peļņu nenesoša iniciatīva entuziastu rokās tomēr izrādās dzīvotspējīga un jau vairāk kā 10 gadus. 

Austrijas viesi skaidroja, ka viņu situācija ir gan nedaudz citādāka, jo šobrīd uz jautājuma zīmes ir 8 kilometru garš posms, kas savieno trīs nelielas pilsētas, bet šobrīd ir neaktīvs, jo pieder privātam īpašniekam. Tāpēc risinās diskusijas, vai valstij pārpirkt šo infrastruktūru un attīstīt to, vai tomēr ieguldīt līdzekļus citviet. Gulbenes – Alūksnes bānītis partnerus ieinteresēja tieši ar netipisko, uz tūrismu tendēto pieeju, kas viņiem šķita ļoti pievilcīga.

SIA „Gulbenes – Alūksnes bānītis” valdes locekli Aldi Kreislers pastāstīja par bānīša darbības principiem, par finansējuma gūšanu, izdevumiem un rīkotajām aktivitātēm un nākotnes iecerēm. Viesi arī aktīvi iesaistījās diskusijā, uzdodot sev interesējošos jautājumus, piemēram, par biļešu izmaksām, bānīša noslogotību, paša maršruta izmaksām un līdzīgi.

Pēc vizītes viesi atzina, ka situācija pie mums un Burgelandes reģionā tiešām ir atšķirīga, taču gūtā informācija kalpos par krietnu vielu pārdomām sava reģiona dzelzceļa situācijas risināšanai.

Vidzemes plānošanas reģions izvēlējās Gulbenes - Alūksnes bānīti, kā labās prakses piemēru, jo tas apvieno kultūrvēstures mantojuma saglabāšanas aspektu ar pasažieru pārvadājumiem un aktivitātēm tūrisma attīstībai. Taču viens no galvenajiem iemesliem ir tieši videi draudzīgās pārvietošanās apekts, it īpaši tajās reizēs, kad bānītis kursē izmantojot tvaika dzinēju.

Par bānīti: 20. gs. sākumā Vidzemes pievedceļu sabiedrība vietējā transporta vajadzībām uzbūvēja šaursliežu dzelzceļa līniju Stukmaņi (Pļaviņas) - Gulbene - Alūksne - Valka. No tās saglabājies un joprojām tiek izmantots 33 km garš dzelzceļa posms Gulbene - Alūksne jeb Gulbenes - Alūksnes šaursliežu dzelzceļš, ko vietējie iedzīvotāji dēvē par Bānīti.

Bānītis, būdams Eiropas tūrisma un muzejdzelzceļu federācijas (FEDECRAIL) dalībnieks, no citiem (vairākiem simtiem) Eiropas muzejdzelzceļu atšķiras ar to, ka joprojām ikdienā pārvadā pasažierus.

Bānītis ir iecienīts tūrisma objekts, kas piesaista apmeklētāju interesi ne tikai kā senās dzelzceļa tehnikas liecība, bet arī kā atraktīvs transporta līdzeklis ceļojumam pa Vidzemes gleznaino apkārtni.

Projekta „Pārvietojies zaļi” mērķis ir uzlabot Eiropas reģionālo politiku efektivitāti attiecībā uz lauku teritoriju ilgtspējīgu transporta sistēmu. Projekta aktivitātes īstenos 12 Eiropas Savienības valstu lauku reģionos un to galvenais virziens ir vides aizsardzība un sabiedriskā transporta mobilitātes problēmas reģionos ar zemu iedzīvotāju blīvumu. Veids, kā uzlabot situāciju ir ilgtspējīgas, ekoloģiskas un visiem pieejamas transporta sistēmas attīstība.     

Projektu “Pārvietojies zaļi!” līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonda programma „Interreg IVC”. Projekta mērķis ir uzlabot Eiropas reģionālās politikas efektivitāti attiecībā uz ilgtspējīgu transporta sistēmu lauku teritorijās. “Pārvietojies zaļi” dalībnieki pārstāv 10 Eiropas Savienības valstu lauku reģionus.

Papildu informācija: Lelde Ābele, projektu vadītāja Vidzemes plānošanas reģionā, mob.:  29266757, e-pasts: lelde.abele@vidzeme.lv.

18.12.2013

Notikumi

«Februāris 2020»
POTCPSSv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829