Starptautiska ūdeņraža uzpildes staciju tīkla izveide kravas automobiļiem (HyTruck)

Starptautiskie pārvadājumi veido aptuveni ceturtdaļu (24,8 %) no kopējā kravu autopārvadājumu apjoma ES un 6 % no kopējām ES CO2 emisijām.

Starptautiskajos pārvadājumos pārsvarā izmanto lielās kravas automašīnas, kurām jāpārvar lieli attālumi. Daudzi pārvadātāji un kravas automobiļu ražotāji uzskata, ka ar akumulatoriem darbināmi elektrotransportlīdzekļi nav piemēroti šīm prasībām (liels akumulatoru svars un ilgs uzlādes laiks vai īss nobraukums). Viņi uzskata, ka degvielas elementiem šajā jomā ir priekšrocības. Degvielas elementu kravas automobiļiem ir vajadzīga ūdeņraža (H2) degviela un visaptverošs uzpildes staciju tīkls.

Pašreizējais ES regulas priekšlikums (regula par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu) paredz, ka ES dalībvalstīm līdz 2030. gada beigām jānodrošina, lai gar galvenajiem TEN-T tīkla transporta maršrutiem, kas atrodas ne tālāk kā 150 km attālumā viens no otra, tiktu izveidotas ūdeņraža uzpildes staciju tīkls.

Lai izveidotu šādu uzpildes tīklu, ir vajadzīga saskaņota sistēma (tehnoloģijas, maksājumu sistēma, drošība u. c.), ko var saprātīgi izveidot tikai starptautiskas sadarbības ceļā. Standartizācija jau no paša sākuma var novērst nesaderības problēmas, ar kurām sākumā saskārās e-uzlādes stacijas.

Programma Interreg Baltijas jūras reģiona programma 2021-2027
Partneri

1. Meklenburgas- Priekšpomerānijas Ekonomikas, infrastruktūras, tūrisma un darbaspēka ministrija (Vācija) – vadošais partneris

2. Lietuvas Republikas Transporta un komunikācijas ministrija (Lietuva)

3. Poļu alternatīvās degvielas asociācija (Polija)

4. Vidzemes plānošanas reģions (Latvija)

5. Tartu universitāte (Igaunija)

6. Čalmera tehnoloģiskā universitāte (Zviedrija)

7. Reiner Lemoine pētniecības institūts (Vācija)

8. Localiser RLI GmbH (Vācija)

9. CLIC Innovation (Somija)
Asociētie partneri

1. H2 MOBILITY Deutschland GmbH & Co.KG (Vācija)

2. PKN Orlen S.A. (Polija)

3. P2X Solutions Ltd (Somija)

4. GP JOULE Hydrogen GmbH (Vācija)

5. Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministrija

6. Somijas Transporta un komunikāciju ministrija

7. Berlīnes-Bradenburgas apvienotais telpiskās plānošanas departaments (Vācija)

8. Šlesvigas-Holšteinas Taisnīguma, Eiropas lietu un patērētāju aizsardzības ministrija (Vācija)
Projekta mērķis

HyTruck projekta mērķis ir atbalstīt valsts institūcijas starptautiska ūdeņraža uzpildes staciju (turpmāk - HRS) tīkla izveidē kravas automobiļiem Ziemeļjūras -Baltijas jūras TEN-T koridora austrumu daļā ar saskaņotiem starptautiskiem tehnoloģiskiem standartiem.

HyTruck mērķis ietver tādu risinājumu izstrādi, kas ļautu valsts institūcijām,  plānojot HRS, ņemt vērā visas atbilstošās (telpiskās, ekonomiskās, vides un tehnoloģiskās) dimensijas. 

Aktivitātes un darba uzdevumi projektā 
  1. Digitālais telpiskās plānošanas rīks – publiski pieejama aplikācija, kurā būs pieejama telpisko datu bāze, virtuāla ūdeņraža tirdzniecības vieta un interaktīva karte ar ĢIS analītiskajām funkcijām, kas palīdz plānošanas procesā;
  2. Visaptverošs novērtēšanas modelis HRS tīkla plānošanai, kas palīdzēs salīdzināt dažādus ūdeņraža produktu variantus un ūdeņraža izplatīšanas alternatīvas (t.sk. lielas centralizētas stacijas). Pie katra no variantiem būs iespējams redzēt arī ietekmes uz vidi un ekonomiskā izdevīguma savstarpējās attiecības;
  3. Priekšlikumi par kopējiem tehnoloģiskajiem standartiem, lai nodrošinātos, ka sistēma ir lietojama jebkurā valstī bez ierobežojumiem;
  4. Vadlīnijas publiskajai pārvaldei “Ceļvedis HRS infrastruktūras plānošanai”, lai vietējās infrastruktūras attīstība būtu integrējama starptautiskā sistēmā;
  5. Reģionālo pilotu ieviešanas plāni – projektā paredzēti 5 plāni pilotteritorijām – priekšsagatavošanās izpētes aktivitātes, lai izstrādātu telpiskās plānošanas koncepciju HRS izvietošanai piecos reģionos piecās dažādās valstīs – Vācijā, Polijā, Lietuvā, Latvijā, Somijā;
  6. Telpiskās plānošanas koncepcija HRS izvietošanai piecos reģionos Eiropā: Rostokas reģionā Vācijā, Poznaņas reģionā Polijā, Kauņas reģionā Lietuvā, Vidzemes reģionā Latvijā, Helsinku reģionā Somijā. Koncepcijā būs identificētas vietas, kur izvietot ūdeņraža uzpildes stacijas, lai ieliktu pamatus visaptverošai ūdeņraža uzpildes staciju infrastruktūrai Baltijas jūras reģionā;
  7. Vienas pieturas aģentūra – koplietošanas interneta platforma transporta sektora pārstāvjiem, ūdeņraža ražotājiem, uzpildes staciju operatoriem, akadēmiskā sektora pārstāvjiem un publiskā sektora pārstāvjiem. Plānota sadarbība ar diviem jau šobrīd eksistējošiem tīklojumiem (STRING un Scandria Alliance);
  8. Ieguldījums nacionāla līmeņa un starptautiska līmeņa finansēšanas un politikas programmu izstrādē;
  9. Savstarpējā valstu pieredzes apmaiņa; informatīvu semināru un starptautiskas konferences organizēšana.
Rezultāti
  1. Izstrādāta starptautiski saskaņota telpiskās attīstības koncepcija un  tehnoloģiskie standarti ūdeņraža uzpildes staciju izvietojumam reģionā;
  2. parakstīts Saprašanās memorands par saskaņotiem tehnoloģiskajiem standartiem;
  3. izstrādāts "Ceļvedis uzpildes staciju infrastruktūras plānošanai";
  4. izstrādāta "vienas pieturas aģentūras koncepcija"- kontaktu punkts HRS lietotājiem;
  5. uzlabotas pašvaldību, uzņēmēju un sabiedrības zināšanas par alternatīvo degvielu.
Budžets

Projekta kopējais budžets: 2 557 583, 20 EUR

VPR budžets: 274 600, 00 EUR
Ieviešanas laiks 01.01.2023-31.12.2025
Tīmekļa vietne https://interreg-baltic.eu/project/hytruck/
Kontaktpersona VPR

Rita Merca

Rita.merca@vidzeme.lv

mob.t. +371 29476373

Notikumi

«Maijs 2024»
POTCPSSv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031