Sabiedriskā transporta jaunumi

Saskaņā ar izmaiņām Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, sākot ar 2014.gada 1.janvāri tiks uzsākta vienota sabiedriskā transporta plānošana. Grozījumi likumā paredz Sabiedriskā transporta padomes izveidi, kurā darbosies 5 pārstāvji no Satiksmes ministrijas, kā arī pa vienam pārstāvim no katra plānošanas reģiona.

Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) Attīstības padomes locekļi decembra sēdē vienbalsīgi deleģēja līdzšinējo Sabiedriskā transporta pakalpojumu un plānošanas nodaļas vietas izpildītāju Lotāru Dravantu VPR pārstāvniecībai jaunizveidotajā padomē. Padomes uzdevums būs veidot vienotu reģionālās nozīmes maršrutu tīklu, pieņemot lēmumus saskaņā ar plānošanas reģionu pārstāvju komentāriem un rekomendācijām. Šī tad arī būs vienīgā iespēja Vidzemes plānošanas reģionam pārstāvēt reģiona pašvaldību un iedzīvotāju intereses, organizējot sabiedriskā transporta kustību reģionā.

Lai arī Vidzemes plānošanas reģionā Sabiedriskā transporta pakalpojumu un plānošanas nodaļa pastāvēs arī turpmāk, L.Dravants atzīst – kaut gan reģioniem faktiski tiek atņemta sabiedriskā transporta plānošanas funkcija, nepieciešams rast alternatīvus risinājumus sabiedriskā transporta organizēšanā.

Ja pārskata Nacionālo Attīstības plānu un Transporta attīstības pamatnostādnes, dokumentos minēts, ka jānodrošina attīstības centru ērtu un drošu sasniedzamību, izveidojot efektīvu un sabalansētu sabiedriskā transporta sistēmu. Visiem iedzīvotājiem jābūt iespējai vismaz divas reizes dienā nokļūt ar sabiedrisko transportu no pagasta centra uz novadu centru, kā arī no novada centra uz reģiona centru, tā teikts Transporta attīstības pamatnostādnēs 2007.-2013.gadam. Diemžēl ar šo rādītāju sasniegšanu nav gājis tik raiti.

Domājot gan par iedzīvotāju tiesībām, gan arī par efektīvu sabiedriskā transporta sistēmas plānošanu, viena no idejām ir pilotprojekts, kas piemērots tieši tādām teritorijām kā Vidzemes plānošanas reģions, kur iedzīvotāju blīvums teritorijā ir mazs, līdz ar to ir ļoti sarežģīti efektīvi organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus. Sabiedriskā transporta pakalpojumu un plānošanas nodaļas vadītājs L.Dravants stāsta: „Pavisam nesen biju pieredzes apmaiņas braucienā uz Austriju. Tur iepazinos ar interesantu risinājumu –transports pēc pieprasījuma. Tā kā Vidzemē ir liels viensētu īpatsvars un sabiedriskā transporta maršruti kļūst nerentabli, ar draudiem tos slēgt mazā pasažiera skaita dēļ, šis būtu labs risinājums turpmākajai transporta sistēmas organizēšanai. Vietās, kur autobuss kursē ne vairāk kā pāris reizes nedēļā un pasažieru skaits ir niecīgs, nerentablos maršrutus varētu slēgt, taču vietā atstājot iespēju iedzīvotājiem pieteikt transportu tad, kad tas nepieciešams. Lielie autobusi tiktu nomainīti uz vieglā tipa automašīnām vai nelieliem pasažieru mikroautobusiem. Tādējādi joprojām tiek nodrošinātas ikviena iedzīvotāja tiesības brīvi pārvietoties neatkarīgi no dzīvesvietas un resursi tiktu izlietoti lietderīgi.” Ir vairāki veidi, kā šādu sistēmu organizēt, taču vispirms, idejai jāgūst atbalsts sabiedrībā – no tā lielā mērā atkarīgs, vai pakalpojums varētu tikt veiksmīgi ieviests.

Vidzemes plānošanas reģions ideju izklāstījis arī pašvaldību pārstāvjiem, kuriem tā šķiet interesanta un jau izteikti piedāvājumi kļūt par projekta pilotteritoriju. Pieredzes apmaiņas braucienā piedalījās arī pārstāvji no pārvadātāju uzņēmumiem Vidzemē un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors Ivo Ošenieks, ideja par transportu pēc pieprasījuma likās interesanta un īstenojama arī viņiem.

 

 

Papildus informācija: Lotārs Dravants, Sabiedriskā transporta pakalpojumu un plānošanas nodaļas vadītājs, Mob. +371 26359634, lotars.dravants PIE vidzeme PUNKTS lv , www.vidzeme.lv

Informāciju sagatavoja: Anita Āboliņa, Sabiedrisko attiecību speciāliste, Vidzemes plānošanas reģions, Mob.: +371 29454752, E-pasts: anita.abolina PIE vidzeme PUNKTS lv , www.vidzeme.lv

 

16.12.2013

Notikumi

«Maijs 2024»
POTCPSSv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031