Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos (MAMBA)MAMBA projekta mērķis ir veicināt mobilitātes risinājumus lauku apvidos, kā arī iedzīvotāju līdzdalību lauku mobilitātes pilnveidošanas procesos. Projekta MAMBA partneri no sešām Eiropas valstīm ir apņēmušies kopīgi uzlabot mobilitātes pakalpojumu pieejamību attālajos lauku reģionos. Demogrāfiskās izmaiņas un ierobežots valsts finansējums attālajos lauku reģionos apdraud preču un sociālās dzīves pakalpojumu pieejamību daudzās no Baltijas jūra reģiona valstīm. Attālajos lauku reģionos aizvien grūtāk ir nodrošināt ne tikai individuālus pakalpojumus “cilvēki pēc pakalpojuma” pieejamību, bet arī tādus pakalpojumus kā “pakalpojumi pie cilvēkiem” (piemēram: mājas aprūpe gados veciem cilvēkiem vai dažādus preču/pakalpojumu nodrošināšanu). Vidzemes Plānošanas reģions projekta MAMBA ietvaros īstenos modeli “Transports pēc pieprasījuma” (TPP) pilotēšanu un vadīs aktivitāšu darba paku “Spēju veidošana par inovatīviem un ilgtspējīgiem mobilitātes risinājumiem”. Šīs darba pakas ietvaros projekta partneri izstrādās datubāzi par mobilitātes risinājumiem, rokasgrāmatu pašorganizētai mobilitātei, kā arī vadlīnijas jaunu mobilitātes risinājumu plānošanai, analizējot pastāvošos juridiskos šķēršļus jaunu risinājumu ieviešanai. Šīs darba pakas ietvaros tiks organizēti arī nacionālie ieinteresēto pušu pasākumi, kā arī lauku mobilitātes semināri, par kuriem atbildīgais partneris būs tieši Vidzemes plānošanas reģions. lasīt vairāk...9. februārī Saeimas Tautsaimniecības agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē deputāti pauda atbalstu jauna sabiedriskā transporta pārvadājumu veida – pasažieru pārvadājumi pēc pieprasījuma – ieviešanai Latvijā. Vienlaikus komisijas deputāti norādīja, ka Satiksmes ministrijas sagatavotie grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas nostiprinātu pašvaldību tiesības organizēt pasažieru pārvadājumus pēc pieprasījuma, ir deklaratīvi. Saeimas komisija apstiprināja Satiksmes ministrijas sagatavoto likumprojektu virzīšanai Saeimai 1. lasījumam, taču likumprojekts netika atzīts par steidzamu, tāpēc tas tiek virzīts izskatīšanai Saeimā parastajā kārtībā – trijos lasījumos, lai likumprojekta izstrādes procesā noritētu vispusīgas diskusijas un tiktu izteikti priekšlikumi. 14.02.20224. februārī Vidzemes plānošanas reģions tikās ar pārstāvjiem no Satiksmes ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Autotransporta direkcijas, Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvjiem un pārējiem plānošanas reģioniem, lai meklētu risinājumu transporta pakalpojumu nodrošināšanai mazapdzīvotās lauku teritorijās. Klātesošie sanāksmes dalībnieki bija vienisprātis, ka Latvijas reģionos, tostarp Vidzemē, arvien vairāk pastiprinās nomales efekts un atzina, ka ir nepieciešams uzlabot sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāti, īpaši attālinātās teritorijās, kur iedzīvotāju blīvums ir mazs. Ņemot vērā, ka lauku teritorijās, īpaši pierobežā, sabiedriskā transporta reisi kļūst nerentabli, nepieciešams domāt par jauniem mobilitātes risinājumiem. 08.02.20222022. gada 28. janvārī apvienotajā Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) un Latvijas Pašvaldību savienības Tautsaimniecības komitejas sēdē, skatot sabiedriskā transporta pieejamības problemātiku, tika aktualizēts jautājums par sabiedriskā transporta pakalpojumu trūkumu mazapdzīvotās lauku teritorijās un iespējamā risinājuma “pārvadājumi pēc pieprasījuma” virzību integrēšanai normatīvajā regulējumā. Vidzemes plānošanas reģions pauž bažas par Saeimas 2020. gada nogalē Ministru kabinetam uzdotā uzdevuma – līdz 2021. gada 30. novembrim sagatavot likumprojektu, kas paredz pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniegšanu pēc pasažieru pieprasījuma – izpildes gaitu. 01.02.2022Trešdien, 29. septembrī Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) transporta eksperte Kristīne Malnača aicināta uzstāties WCTRS (World Conference on Transport Research Society) organizētajā konferencē "Ilgtspējīgas mobilitātes nodrošināšana pilsētu perifērijā, lauku apvidos un attālos reģionos" (Ensuring sustainable mobility in urban periphery and rural areas and remote regions). K. Malnača dalīsies pieredzē par VPR pilotprojekta "transports pēc pieprasījuma" ieviešanas gaitu un apkopotajiem rezultātiem un secinājumiem, konferencē uzstājoties ar tēmu "Izpēte par pakalpojumu "transports pēc pieprasījuma" kā sabiedriskā transporta formu ilgtspējīgai mobilitātei reti apdzīvotās lauku teritorijās" (Investigating demand-responsive transport as public transport service for sustainable mobility in sparsely populated rural areas). 29.09.2021Otrdien, 11. maijā Vidzemes plānošanas reģiona transporta eksperte Kristīne Malnača aicināta uzstāties OECD Starptautiskā transporta foruma organizētā samita pētniecības dienās 2021 (2021 ITF Pre-Summit Research Days), lai pastāstītu par Vidzemes neseno pieredzi, kad Latvijā divu pašvaldību teritorijās tika izmēģināts jauns mobilitātes risinājums – “transports pēc pieprasījuma”. K. Malnača uzstāsies samita paralēlajā sesijā “Transporta inovācija attālās lauku teritorijās”. Mobilitātes risinājumi lauku un attālinātās teritorijās šogad ir viena no tēmām, par kuru tiks runāts pētniecības dienās. Kā norāda samita organizētāji, valdībām ir jāatrod jauns, rentabls veids, kā nodrošināt elastīgus pakalpojumus plašākā lauku teritorijā, tādējādi nodrošinot, ka cilvēki šajās teritorijās varētu pārvietoties tikpat brīvi kā pilsētu iedzīvotāji. Pasažieru pārvadājumi pēc pieprasījuma tiek uzskatīti par vienu no labākajām iespējām, kā risināt sabiedriskā transporta problēmas lauku apvidos. 08.05.20212020. gada 17. decembrī Vidzemes plānošanas reģiona rosinātais priekšlikums par iespēju veikt pasažieru pārvadājumus pēc pasažieru pieprasījuma ir saņēmis vienbalsīgu atbalstu Saeimā. Deputāti ir uzdevuši Ministru Kabinetam līdz 2021. gada 30. novembrim iesniegt Saeimai likumprojektu, kas paredz pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniegšanu pēc pasažieru pieprasījuma. Guna Kalniņa-Priede, Vidzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja: “Esam gandarīti par Saeimas deputātu vienprātīgo lēmumu. Līdz ar šo varam uzskatīt, ka sabiedriskā transporta nozare kļūst atvērtāka jauniem un inovatīviem risinājumiem. Kā idejas iniciatori noteikti sekosim līdzi likumprojekta izstrādes procesam.“ 17.12.2020 12. oktobrī Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) pārstāvji tikās ar satiksmes ministru Tāli Linkaitu, lai iepazīstinātu ar transports pēc pieprasījuma pilotprojekta rezultātiem un secinājumiem, kā arī rosināja veidot atbalsta mehānismu mobilitātes nodrošināšanai lauku teritorijās. Īstenotā pilotprojekta rezultāti uzskatāmi parāda, ka pieprasījums pēc pasažieru pārvadājumiem pastāv arī attālās un mazapdzīvotās lauku teritorijās. VPR pārstāvji izteica priekšlikumu integrēt transports pēc pieprasījuma pakalpojumu esošajā sabiedriskā transporta sistēmā, piedāvājot šo pakalpojumu vietās, kur sabiedriskais autobuss nav pieejams un teritorijās, kurās esošie reisi gandrīz pilnībā tiek dotēti no valsts. Satiksmes ministrs klātesošajiem norādīja, ka transports pēc pieprasījuma pakalpojuma administrēšana būtu jāveic plānošanas reģioniem, kam piekrita arī VPR administrācijas vadītāja Guna Kalniņa-Priede, vienlaikus norādot, ka pašvaldības pārzina savu teritoriju un spēj vislabāk novērtēt iedzīvotāju vajadzības. “Centralizēta plānošana vietējiem risinājumiem nav un nebūs piemērota,” norādīja G. Kalniņa-Priede. 13.10.2020 30. septembrī noslēdzies Vidzemes plānošanas reģiona īstenotais pilotprojekts “transports pēc pieprasījuma”, kas 11 mēnešu garumā no 2019. gada 21. oktobra tika organizēts Mazsalacas un Alūksnes novadu teritorijās. Apkopotie dati liecina, ka ar transportu pēc pieprasījuma pārvadāti 2777 pasažieri; veikti 1277 reisi un nobraukti 24 821 kilometrs. 02.10.2020 24. septembrī Vidzemes plānošanas reģions organizēja sanāksmi, lai valsts līmenī iniciētu diskusiju par nepieciešamību ieviest alternatīvus mobilitātes risinājumus attālos lauku reģionos. Sanāksmes dalībnieki tika informēti par pilotprojekta “transports pēc pieprasījuma” ieviešanas rezultātiem un secinājumiem, kas jāņem vērā, lai attīstītu alternatīvus mobilitātes risinājumus ne tikai Vidzemē, bet visā valsts teritorijā. Diskutējot par pakalpojuma “transports pēc pieprasījuma” attīstības iespējām nākotnē, saņemts klātesošo konceptuāls atbalsts jautājuma virzīšanai Satiksmes ministrijā, rosinot papildināt esošo sabiedriskā transports pakalpojumu sistēmu ar alternatīviem risinājumiem vietējo pārvadājumu nodrošināšanai reti apdzīvotās lauku teritorijās. 28.09.2020 Pilotprojekta “transports pēc pieprasījuma” izskaņā sagatavots videostāsts, kura galvenie varoņi ir vidzemnieki – “transports pēc pieprasījuma” pasažieri Alūksnes un Mazsalacas novados. Četru vietējo iedzīvotāju stāsts piecu minūšu garā video atklāj patieso situāciju valsts pierobežā un arī citviet Latvijā, kur sabiedriskā transporta pakalpojums ir nepietiekams. 21.09.2020Aizvadītā gada oktobra nogalē divos Vidzemes novados – Alūksnē un Mazsalacā - sāka īstenot pilotprojektu "Transports pēc pieprasījuma", kura laikā iedzīvotāji vietās, kur vairs nekursē autobusi, varēja pieteikt transportu sev vēlamajā maršrutā. Tagad šis pilotprojekts noslēdzas, un šonedēļ, lai izvērtētu tā rezultātus, Alūksnē un Mazsalacā uz kopīgu tikšanos bija aicināti gan iedzīvotāji, kuri izmantoja šo pakalpojumu, gan arī projekta īstenotāji. Mazsalacas Kultūras centra zālē uz pilotprojekta "Transports pēc pieprasījuma" noslēguma pasākumu lielākoties ieradušies cilvēki jau cienījamos gados, jo viņi jau arī bija galvenie, kas izmantoja šo pakalpojumu. 21.09.2020Apkopojot datus, zināms, ka laika posmā no 2019. gada 21. oktobra līdz 2020. gada 31. augustam, teju 11 mēnešu laikā ar transportu pēc pieprasījuma Vidzemē pārvadāti 2680 pasažieri, veikti 1250 reisi un kopumā nobraukti 24 060 kilometri. Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības līdzfinansētais projekts “MAMBA” noslēdzas, finiša taisnē ir arī pakalpojuma “transports pēc pieprasījuma” organizēšana divās Vidzemes pašvaldību teritorijās – Alūksnes novadā un Mazsalacas novadā. 17. septembrī Mazsalacas novadā un 18. septembrī Alūksnes novadā uz noslēguma pasākumiem aicināti vietējie iedzīvotāji, kuri gandrīz gadu izmantojuši Latvijā inovatīvu mobilitātes pakalpojumu “transports pēc pieprasījuma”. 16.09.2020 10. septembrī Vidzemes plānošanas reģions aicināts piedalīties starptautiskā konferencē par mobilitātes iespējām un risinājumiem Baltijas jūras reģiona valstīs, lai tiešsaistē pastāstītu par savu pieredzi, Latvijā, t.i. Vidzemē ieviešot pilotprojektu “transports pēc pieprasījuma”. Konferences laikā notiks arī pirmizrāde video, kas tika filmēts šovasar un kura galvenie varoņi ir “transports pēc pieprasījuma” pasažieri Vidzemē. Četru vietējo iedzīvotāju stāsts piecu minūšu garā video atklāj patieso situāciju valsts pierobežā un arī citviet Latvijā, kur sabiedriskā transporta pakalpojums ir nepietiekams. 27.08.2020Kopš valstī noteikta ārkārtēja situācija, transporta pēc pieprasījuma pasažieru skaits abās pilotteritorijās ir samazinājies. Pēdējā mēneša laikā Mazsalacas novadā tas samazinājies uz pusi, braucēju skaits ir mazāks arī Alūksnes novadā. Ja Mazsalacas novadā laika posmā no 13. februāra līdz 13. martam tika izpildīts 151 reiss un pārvadāti 304 pasažieri, tad no 13. marta līdz 13. aprīlim izpildīti 113 reisi un pārvadāti vairs tikai 142 pasažieri, kas ir uz pusi mazāk nekā iepriekš. 22.04.2020Vidzemes plānošanas reģions informē, ka iedzīvotāji Mazsalacas novadā un Alūksnes novadā pakalpojumu “transports pēc pieprasījuma” varēs izmantot arī turpmāk, taču gan pasažieriem, gan pārvadātājiem jāievēro virkne drošības pasākumu. Līga Puriņa-Purīte, projekta vadītāja Vidzemes plānošanas reģionā norāda: “Ņemot vērā šī brīža situāciju valstī, esam pieņēmuši lēmumu nepārtraukt pakalpojuma “transports pēc pieprasījuma” sniegšanu, lai nepamestu iedzīvotājus vienus jau tā salīdzinoši skarbajos apstākļos, kādos tie bijuši ierobežotās mobilitātes dēļ. Arī turpmāk pakalpojums būs pieejams, taču tiks ievēroti vairāki drošības pasākumi. Par tiem informējam katru iedzīvotāju, kas zvana, lai pieteiktu braucienu, kā arī esam pārrunājuši procedūru ar pārvadātājiem un transportlīdzekļu šoferiem.” 03.04.2020Apzinot pakalpojuma “transports pēc pieprasījuma” lietotāju viedokli Mazsalacas novadā, novada domes vadība atsaukusies iedzīvotāju lūgumam piešķirt asistentu, kurš nepieciešamības gadījumā iedzīvotājiem palīdzētu ne tikai sagatavoties braucienam (piemēram, uzvilkt virsdrēbes), bet dotos arī līdzi vizītē pie ārsta, uz aptieku, veikalu, kā arī pēc brauciena palīdzētu iepirkumu somas ienest mājā. Asistenta pakalpojums Mazsalacas novada iedzīvotājiem būs pieejams otrdienās, to nodrošinās Mazsalacas novada sociālais dienests. 19.03.2020 Nākamnedēļ, 26.martā plkst.13:30 (pēc Latvijas laika) interesenti no visas Latvijas tiek aicināti pievienoties vebināram* “Vai digitalizācija un tehnoloģijas var atrisināt pārvietošanās jautājumus laukos?”. Seminārs tiek organizēts projekta MAMBA ietvaros, kas Latvijā vairāk pazīstams ar pilotprojektu “transports pēc pieprasījuma”. Šis ir jau piektais organizētais mobilitātes seminārs projekta ietvaros, lai atspoguļotu šī brīža mobilitātes aktualitātes un izaicinājumus lauku teritorijās. 18.03.2020Otrdien, 10.martā Vidzemes plānošanas reģions (VPR) tika aicināts piedalīties Latvijas Pašvaldību savienības valdes sēdē, lai iepazīstinātu klātesošos ar Vidzemē īstenoto pilotprojektu “transports pēc pieprasījuma”, kas kopš 2019. gada 21.oktobra tiek izmēģināts Alūksnes novadā un Mazsalacas novadā. Projekta komanda saņēma daudz interesējošus jautājumus par projekta ieviešanas kārtību, kā arī tika diskutēts par sabiedriskā transporta nozares atvērtību jauninājumiem. VPR tika uzteikts par vēlmi nākt klajā ar inovatīviem risinājumiem, īstenojot šādu projektu Latvijā. Apkopojot statistikas datus, kopš pilotprojekts “transports pēc pieprasījuma” tika uzsākts, līdz 2020. gada 29.februārim abās pilotteritorijās kopā pārvadāti jau 1174 pasažieri, izpildot 508 reisus. 10.03.2020Kopš Vidzemes plānošanas reģions uzsācis pilotprojekta “transports pēc pieprasījuma” īstenošanu divās Vidzemes plānošanas reģiona pašvaldību teritorijās – Alūksnes novadā un Mazsalacas novadā, pagājis pusotrs mēnesis un apkopoti pirmie dati par pakalpojuma izmantošanas rezultātiem. Pirmajās sešās nedēļās no 2019. gada 21.oktobra abos novados veikti 75 reisi, pārvadājot 199 pasažierus: Mazsalacas novadā 51 reisā pārvadāti 109 pasažieri, bet Alūksnes novadā 24 reisos – 90 pasažieri (dati apkopoti uz 1.12.2019). 04.12.2019Aktīvas diskusijas par mobilitāti lauku teritorijās izskan daudzviet Eiropā, arī Latvijā. Uz tām periodiski aicina arī projekta MAMBA komanda, ik reizi tiekoties kādā no partnervalstīm un fokusā izvirzot kādu interesantu un nozīmīgu aspektu. Šoreiz kārta pienākusi Polijas kolēģiem, un 12.novembrī Bjeļsko-Bjalā (Bielsko-Biała) tiks organizēts kārtējais pasākums mobilitātes semināru ciklā, piesakot tēmas diskusijai un vienlaikus apgalvojot, ka lauku attīstība un mobilitāte ir kas vairāk nekā vienkārša pārvietošanās. 06.11.2019Oktobra sākumā Sabiedriskā transporta padomes* (STP) sēdes dalībnieki tika iepazīstināti ar projektu MAMBA, kura ietvaros Latvijā no pirmdienas, 21. oktobra, tiek pilotēts jauns mobilitātes risinājums – “transports pēc pieprasījuma”. Par projekta galvenajiem izaicinājumiem Eiropā, t.sk. Latvijā, mērķiem un galvenajām aktivitātēm stāstīja VSIA Autotransporta direkcijas pārstāve Vizma Ļeonova, aicinot nozares speciālistus arī citkārt pilotprojektu vajadzībām izmantot Eiropas Savienības projektu partnerību priekšrocības – pētīt ārvalstu pieredzi un izmantot zināšanas, kuras piedāvā eksperti partnervalstīs. Projektā kopā strādā 15 partneri sešās Baltijas jūras reģiona valstīs. Pie projekta īstenošanas Latvijā strādā Vidzemes plānošanas reģions, VSIA Autotransporta direkcija un Vidzemes Augstskola. 21.10.2019Vidzemes plānošanas reģions informē, ka nākamnedēļ, no 21.oktobra Mazsalacas novadā un Alūksnes novadā tiks uzsākts pilotprojekts “transports pēc pieprasījuma”, kas veiksmes gadījumā varētu kļūt par daļu no sabiedriskā pasažieru pārvadājumu modeļa Latvijā. Pakalpojums ir pasažieru vajadzībās balstīts mobilitātes risinājums, kas vienlaikus ir arī videi draudzīgs un ekonomiski izdevīgs, turklāt spēj ietaupīt valsts un pašvaldību kopējās izmaksas cilvēku pārvietošanās vajadzību nodrošināšanai. Pakalpojuma sniegšana tiks uzsākta līdz ar skolēnu brīvlaika iestāšanos, t.i. no 21.oktobra, kad vietām iedzīvotāji paliek bez sabiedriskā transporta, zvanus mobilitātes centrā sāks pieņemt jau no 18. oktobra. 16.10.2019Vidzemes plānošanas reģions aktīvi turpina darbu pie pakalpojuma “transports pēc pieprasījuma” (TPP) īstenošanas divās Vidzemes novada pašvaldībās – Alūksnes un Mazsalacas novadā. Sākotnēji projekta komanda prognozēja pakalpojuma uzsākšanu līdz ar 2019. gada vasaras sākumu, tomēr šobrīd objektīvu apstākļu dēļ plānotās aktivitātes ir aizkavējušās. Projekta “MAMBA” vadītāja Līga Puriņa-Purīte (Vidzemes plānošanas reģions) skaidro: “Pārrobežu projektā iesaistījāmies ar pārliecinošu vēlmi Vidzemē izmēģināt vienu no t.s. elastīgiem transporta pakalpojumu veidiem – transports pēc pieprasījuma (TPP). Eiropā un citviet pasaulē tas tiek īstenots jau 20 gadus, tomēr ne tikai Latvijai, bet vēl lielai daļai valstu tas ir vēl mazpazīstams risinājums. Jāatzīst, Latvijā normatīvo aktu bāze ir neelastīga un šobrīd nav īsti piemērota jaunu risinājumu ieviešanai iedzīvotāju pārvadāšanai un pat ne jaunu risinājuma testēšanai. 29.05.2019Turpinot mobilitātes semināru ciklu, projekta MAMBA komanda aicina uz kārtējo tematisko semināru, kas šoreiz notiks 5.jūnijā Somijā, Seinäjoki pilsētā. Semināra fokusā mobilitātes problēmas un risinājumi, priekšplānā izvirzot atbildības aspektu. Pasākumā tiks sniegts ieskats Eiropas kopējās politikas uzstādījumos attiecībā uz mobilitāti attālajos reģionos, piedaloties Eiropas parlamenta Transporta un tūrisma komitejas pārstāvei Merjai Killonenai (Merja Kyllönen), kas savulaik bijusi arī Somijas Transporta ministre. Seminārā tiks diskutēts arī par to, vai jāliek vienlīdzības zīme starp mobilitāti laukos un mobilitātes nabadzību, kā arī semināra dalībnieku uzmanība tiks vērsta uz iespējām ieviest dažādus mobilitātes risinājumus ar inovatīvu iepirkumu palīdzību. 09.05.2019Lai gan intelektuāļi diskutē par mobilitāti kā cilvēka pamattiesībām, realitāte Eiropā nemaz nav tik progresīva un patiesībā ir diezgan atšķirīga. Dažviet valsts nodrošina saviem iedzīvotājiem salīdzinoši plašus mobilitātes pakalpojumus, tomēr pastāv tendence tiem arvien samazināties, kamēr citur pakalpojumi tiek novirzīti NVO un uzņēmumu rokās, un visu nosaka situācija tirgū. Kaut arī projekta MAMBA spēkos nav mainīt valstu politiku, tomēr mūsu rokās ir iespēja attīstīt vietēja līmeņa risinājumus, laužot ierasto ceļu. Par šo diskutēt aicina Mobilitātes semināru cikla trešajā seminārā, kas norisināsies 2019. gada 5.jūnijā, Seinäjoki, Somijā. 12.04.2019Vidzemes plānošanas reģions projekta MAMBA ("Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos") ietvaros plāno divās Vidzemes pašvaldībās īstenot pilotprojektu un ieviest pakalpojumu "Transports pēc pieprasījuma". 25.martā Vidzemes plānošanas reģiona pārstāvji tikās ar Satiksmes ministru Tāli Linkaitu, lai iepazīstinātu ar plānoto “transports pēc pieprasījuma” pakalpojumu Vidzemē, vienlaikus pārrunājot arī problēmjautājumus, kas saistīti ar tā ieviešanu, ņemot vērā, ka šāds pakalpojums Latvijā tiks piedāvāts pirmo reizi. Vidzemes plānošanas reģiona Administrācijas vadītāja Guna Kalniņa-Priede tikšanos raksturo kā veiksmīgu: “Ministrs pauda atbalstu projekta iniciatīvai, t.i. “transports pēc pieprasījuma” iedzīvināšanai teritorijās, kur šobrīd ir nepilnīga sabiedriskā transporta kustība. Tāpat sarunā ministrs uzsvēra, ka sabiedriskā transporta maršrutu noteikšana un izveide ir valsts funkcija, un ir skaidrs, ka kopīgi jāmeklē risinājumi, kā stiprināt sabiedriskā transporta tīklus attālajos lauku reģionos.” Projektu vadītāja Līga Puriņa-Purīte, kura ir atbildīga par “transports pēc pieprasījuma” idejas realizēšanu Vidzemes plānošanas reģionā, uzskata: “Projekts MAMBA, ieviešot pilotu transports pēc pieprasījuma Mazsalacas un Alūksnes novados, un vienlaikus konstatējot un apkopojot datus, kas liecinās par jaunām fiksētām iedzīvotāju plūsmām konkrētos maršrutos, varētu veicināt jauna veida sabiedriskā transporta maršrutu izveidi konkrētajās teritorijās.” 26.03.2019Mazsalacas novada pašvaldība un Alūksnes novada pašvaldība piekritušas būt pirmās pilotteritorijas Vidzemē vēl salīdzinoši mazpazīstama pakalpojuma – “transports pēc pieprasījuma” – testēšanai Latvijā. 2019. gada 4. martā Vidzemes plānošanas reģiona projekta “MAMBA” komanda dosies uz Mazsalacas novadu, kur tiksies ar vietējiem iedzīvotājiem – potenciālajiem pakalpojuma lietotājiem. Ieceres atklāšanas pasākums uzskatāms par pirmo oficiālo idejas nodošanu iedzīvotāju vērtēšanai, vienlaikus uzklausot iedzīvotājus par to, vai plānotais pakalpojums atbilst vietējās kopienas vajadzībām un pārvietošanās paradumiem. 02.03.2019
Izsludināta tirgus priekšizpēte programmatūras izstrādei transportam pēc pieprasījuma projektā MAMBA
Vidzemes plānošanas reģions projekta MAMBA (“Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos”) ietvaros plāno divās Vidzemes pašvaldībās īstenot pilotprojektu un ieviest pakalpojumu “transports pēc pieprasījuma”. Aktivitātes īstenošanai nepieciešams izstrādāt “transports pēc pieprasījuma” (turpmāk- TPP) informāciju sistēmu, kas tiks izmantota TPP pakalpojuma nodrošināšanai. Pirms iepirkuma veikšanas Vidzemes plānošanas reģions organizē tirgus priekšizpēti par programmatūras izstrādes prognozētajām izmaksām. 11.01.2019Diskutējot par mobilitātes jautājumiem, tie arvien vairāk skar ne tikai pārvietošanās problēmas pilsētās, bet liek nākt kopā nozares speciālistiem un pētniekiem, lai risinātu mobilitātes izaicinājumus tieši lauku teritorijās. Šobrīd iedzīvotāju skaita samazinājums lauku apvidos ietekmē arī to iespējas brīvi pārvietoties. Sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšana pie esošā pasažieru skaita nav ekonomiski izdevīga un nes lielus zaudējumus. Tomēr vienlaikus tas nav iemesls, lai iedzīvotājiem atņemtu jebkādas iespējas brīvi pārvietoties ar sabiedrisko transportu, kas ļautu tiem nokļūt uz pakalpojumu saņemšanas vietām - ne visiem ir privātās automašīnas vai kaimiņi, kas piedāvā aizvest “pa ceļam”. Vidzemes plānošanas reģions kopā ar projekta “Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos (MAMBA)” partneriem 2018. gada 27. septembrī Rīgā organizē mobilitātes semināru, tieši Latvijā atklājot Eiropas mobilitātes semināru ciklu. 05.09.2018Lai piemeklētu Vidzemes situācijai piemērotāko transports pēc pieprasījuma (turpmāk – TPP) modeli, Vidzemes plānošanas reģions Mazsalacas un Alūksnes novadā pilotēs atšķirīgus TPP modeļus. Alūksnes novadā tiks izmēģināts klasiskais TPP sabiedriskā transporta maršruta modelis, kas nozīmē, ka sabiedriskais transports kursēs jau esošajā maršrutā, taču atsevišķi iebraucieni tiks veikti vienīgi tad, ja iedzīvotāji iepriekš būs pieteikuši braucienu. Šobrīd plānots, ka zvanu centrs atradīsies novada pašvaldībā, kas iedzīvotājiem varētu būt ērtākais saziņas veids. 24.05.2018Tiekoties ar Mazsalacas novada pašvaldības pārstāvjiem, tika pieņemts lēmums, ka viena no pilotteritorijām, kurā testēt “transports pēc pieprasījuma” darbību būs Mazsalacas novada Sēļu pagasts. Laika posmā no 12.-16. martam tiks veikta Sēļu iedzīvotāju aptauja, lai noskaidrotu par esošā maršruta nepieciešamību. Pašvaldības pārstāvji snieguši priekšlikumu iedzīvotājus aptaujāt par četriem konkrētiem maršrutiem. Domājot par efektīvu līdzekļu izlietojumu projektā “MAMBA”, kura ietvaros Vidzemes teritorijā būs iespējams veikt pilottestus “transports pēc pieprasījuma” pakalpojumam, projekta komanda šobrīd plāno katrā no nolūkotajām pilotteritorijām izmēģināt atšķirīgus risinājumus. 01.03.2018Janvārī Alūksnes Uzņēmējdarbības atbalsta centrā, Vidzemes Plānošanas Reģions projekta «Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos (MAMBA)» ietvaros tikās ar Alūksnes novada un pagastu pārstāvjiem, lai runātu par iespēju Alūksnes novadā vairākos nerentablos sabiedriskā maršruta autobusu maršrutos ieviest "transports pēc pieprasījuma" modeli. 28.02.2018Mobilitāte ir svarīgs priekšnoteikums iedzīvotāju dzīves kvalitātei un sabiedrības funkcionēšanai. Vidzemē situācija ir neapskaužama – iedzīvotāju blīvums vērtējams kā zems (15,3 cilv/km2), no kuriem 58% vidzemnieku dzīvo tieši lauku teritorijā (kamēr Eiropas Savienībā kopumā tikai 28% iedzīvotāju dzīvo laukos). Līdz ar to, ir apgrūtināta teritorijas sasniedzamība ar sabiedrisko transportu, jo mazapdzīvotās teritorijās nav iespējams organizēt regulārus pasažieru pārvadājumus. Jau šobrīd valstij jādotē sabiedriskā transporta pakalpojumi, jo zemais pasažieru skaits ir ekonomiski neizdevīgs pārvadātājam. Reizēm vienīgais risinājums ir reisu skaitu vai nu samazināt, vai atsevišķus maršrutus slēgt pavisam. 03.01.2018 |
|