Sabiedriskā transporta jaunumi

2012. gads sabiedriskā transporta jomā Vidzemes plānošanas reģionā ir bijis spraigs un aktīvs. Vidzemē ir izveidots sabiedriskā transporta sistēmas modelis, ka arī noteikti līgumsodi par braucienu bez biļetes vietējās un reģionālās nozīmes maršrutos. Tomēr, visbūtiskāk - esam pierādījuši, ka sabiedriskā transporta organizācijai ir jānotiek decentralizēti. Funkcijai jāpaliek plānošanas reģionu kompetencē.

Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija (Latvija 2030) nosaka, ka sabiedriskajam transportam mūsu valstī ir jābūt tādā līmenī, kas cilvēkiem nodrošina ērtu pārvietošanos.

Tātad:

  • katram mūsu valsts iedzīvotājam neatkarīgi no dzīvesvietas ir jānodrošina nokļūšana katra novada centrā, izglītības, ārstniecības, publiskās pārvaldes iestādē vismaz divas reizes dienā, iestāžu darba laikos;
  • ir nepieciešama sabiedriskā transporta funkcijas decentralizācija, nododot visa veida sabiedriskā transporta plānošanu reģioniem, kuri vislabāk pārzina situāciju savā teritorijā un operatīvi spētu reaģēt uz nepieciešamajām izmaiņām jebkura veida maršrutu tīklā.

Centralizētai sabiedriskā transporta pakalpojumu organizācijai pastāvētu vairāki būtiski riski:

  • apvienojot reģionālo starppilsētu tīklu ar reģionālo vietējo tīklu, tiktu slēgti maršruti ar zemākajiem ieņēmumiem. Tie ir braucieni uz mazāk apdzīvotām reģiona vietām ar nelielu iedzīvotāju skaitu. Tātad samazinās transporta pieejamība un tiek liegtas reģiona iedzīvotāju tiesības uz sabiedrisko transportu;
  • apvienošanās rezultātā mazinās vietējo pasažieru pārvadātāju tirgus daļa un līdz ar to arī darba vietu skaits, jo lielāko daļu starppilsētu pārvadājumu veic lielās transporta kompānijas.        


Vidzemes reģiona sabiedriskā transporta sistēmas modelis       
2012. gadā Vidzemē, ņemot vērā Vidzemes plānošans reģiona iedzīvotāju vajadzības un sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju kapacitāti, ir izveidots sabiedriskā transporta sistēmas modelis. Tas sniedz iespēju noskaidrot reģiona iedzīvotāju iespējas saņemt valsts, pašvaldību un citus pakalpojumus, izmantojot sabiedrisko transportu.     

Izveidotais modelis darbojas kā datorizētas maršruta sistēmas attēlojums reālā laikā, kurā ir redzami visi pašreizējie maršruti, kas tiek veikti reģiona teritorijā.

Darbojoties šajā sistēmā, jau laicīgi ir iespējams izvērtēt, kādu ietekmi šādas izmaiņas atstās uz kopējo reģiona sabiedriskā transporta plūsmu, operatīvi pārplānojot iespējamo reisu pārklāšanos un savstarpēji saskaņojot visa veida autobusu maršrutus.

Reģionā noteikti līgumsodi bezbiļetniekiem     
2012. gada 12. oktobra Sabiedriskā transporta pakalpojumu komisijas sēdē klātesošie noteica maksimālo saskaņojamo pārvadātāju noteikto līgumsodu par braucienu bez biļetes reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos - līdz pieciem latiem.

Tika pieņemts lēmums par  visu reģiona pārvadātāju noteikto līgumsodus saskaņošanu, jo kopš oktobra Latvijā notiek akcija „Zaķis maksā vairāk!”, kuras laikā Autotransporta direkcija sadarbībā ar plānošanas reģioniem aktualizē problēmas par pasažieriem, kuri autobusos brauc bez biļetes.     

Saskaņotie līgumsodi par braucienu bez biļetes Vidzemes reģionā:

  • A/s „CATA”  - Ls 5,00;                   
  • SIA „Gulbenes autobuss”  - līdz Ls 3,00;                           
  • SIA „Madonas ceļu būves SIA” -  līdz Ls 3,00;         
  • SIA „Ceļavējš” -  līdz Ls 3,00;          
  • SIA „VTU Valmiera”  - Ls 3,00;    
  • SIA „Vidlatauto”   - Ls 5,00.

Jaunie sodi stājās spēkā 2012. gada 1. decembrī.

05.01.2013

Notikumi

«Maijs 2024»
POTCPSSv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031