Sabiedriskā transporta jaunumi

Lai veidotu maršrutu tīklam atbilstošu budžeta plānošanu, Satiksmes ministrija precizējusi sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem radušos zaudējumu un izdevumu aprēķināšanas kārtību.

Tā, piemēram, no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamo izdevumu, kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu pārvadājumos ar autobusiem, apmēra noteikšanai, sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumi turpmāk tiks sadalīti grupās, atbilstoši veiktajam nobraukumam maršrutu tīklā kalendārā gada ietvarā.

Līdz ar to pārvadātāja izdevumi tiks segti, vadoties no ierobežotajiem izmaksu griestiem. Pārvadātāja faktiskā pašizmaksa tiks salīdzināta noteiktās grupas ietvaros, un gadījumā, ja pārvadātāja faktiskā pašizmaksa atšķirsies no grupā vidējās pašizmaksas, un pārvadātājs nespētu sniegt objektīvu pamatojumu pašizmaksas atšķirībām, pārvadātāja izmaksas tiks segtas grupas vidējās pašizmaksas apmērā. Izmaksu salīdzināšana grupas ietvaros notiks arī pa pārskatā par sabiedriskā transporta pakalpojumu peļņu vai zaudējumiem ietvertajām izmaksu pozīcijām, tādējādi panākot precīzāku uzņēmumu izmaksu salīdzināšanu.

Tāpat mainīta sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju izmaksu sadales metodika, precīzāk, pārvadātāju uzņēmumu netiešo izmaksu jeb administrācijas izmaksu sadale. Proti, līdzšinējā kārtība paredzēja, ka netiešās izmaksas, kas būtu attiecināmas uz sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, tiek nodalītas no citas pārvadātāju uzņēmumu saimnieciskās darbības, proporcionāli pārvadātāja saņemtajiem ieņēmumiem, neņemot vērā valsts vai pašvaldības izmaksātās kompensācijas vai dotācijas. Savukārt, precizējumi kārtībā paredz principu, ka uz sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas tiktu dalītas proporcionāli ieņēmumiem, par kuriem minētajā gadījumā ir uzskatāmi no sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas gūtie ieņēmumi, tai skaitā arī nesaņemtie ieņēmumi par tādu pasažieru kategoriju pārvadāšanu, kurām ir noteikti braukšanas maksas atvieglojumi.

Savukārt, lai pārvadātāju uzņēmumi varētu atjaunot savu transportlīdzekļu parku, kas iesaistīts sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā, un paaugstināt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, paredzēts pakāpeniski palielināt peļņas apmēru, atbilstoši nobraukto kilometru komponentei. Proti, ar 2015.gadu peļņas aprēķināšanai tiktu piemērots nobraukuma reizinājums ar 0,01 EUR, ar 2016.gadu - 0,02 EUR un ar 2017.gadu - 0,03 EUR. Līdz ar to vidējais peļņas procents atbilstu 2015.gadā aptuveni 4% no ieņēmumiem, jeb vidēji 2% no apgrozījuma, 2016.gadā – aptuveni 5% no ieņēmumiem, jeb vidēji 3% no apgrozījuma, savukārt 2017.gadā – aptuveni 6% no ieņēmumiem, jeb vidēji 4% no apgrozījuma.

Vienlaikus, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību un iespēju iedzīvotājiem apmeklēt izglītības vai ārstniecības iestādes, darbavietas, valsts un pašvaldību institūcijas, pasūtītājam būs jānodrošina avansa maksājums sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem vismaz 95% apmērā no kopējiem plānotajiem zaudējumiem.

Satiksmes ministrijas precizēto Kārtību, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu, otrdien, 28.jūlijā, atbalstīja valdība.

Ar pilnu precizētās kārtības tekstu varat iepazīties Ministru kabineta mājaslapā.

Ilze Svikliņa
Satiksmes ministrijas sabiedrisko attiecību speciāliste
Tālrunis: 67028370, e-pasts: ilze.sviklina PIE sam.gov PUNKTS lv

 

29.07.2015

Notikumi

«Marts 2024»
POTCPSSv
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031